Algemeen
Programma - Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1 | Ruimtelijke Ontwikkeling | |||||||
P1-1 | Omgevingsvisie afweging plannen |
|
|
| ||||
1.1.1 | Het provinciaal omgevingsbeleid is beter en integraler |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.1.2 | Provinciale belangen zijn beter geborgd in samenwerking met (boven)regionale partners |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.1.3 | Het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd in samenwerking met gemeenten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.1.4 | Omgevingsinformatie en monitoring van omgevingsbeleid wordt beter ingezet |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P1-2 | Gebiedsontwikkeling en ruimtegebruik |
|
|
| ||||
1.2.1 | Door gebiedsgericht participeren en reguleren gaan ruimtelijke ontwikkelingen sneller leiden tot een beter ruimtegebruik |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.2.2 | De gebiedsontwikkelingen Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg zijn verder ontwikkeld en gerealiseerd. |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.2.3 | Groen groeit beter mee met rode ontwikkelingen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P1-3 | Passende woonruimte woningbehoefte |
|
|
| ||||
1.3.1 | Het provinciaal volkshuisvestingsbeleid ondersteunt beter de volkshuisvestingsopgave |
|
| |||||
Toelichting | Het vaststellen van het wetsvoorstel is vertraagd, doordat de Eerste Kamer de wet nog niet heeft vastgesteld, wat mogelijk zo zal blijven tot Q3 2025. De betaalbaarheidseisen uit het wetsvoorstel zijn nog niet volledig van kracht. Tegelijkertijd voeren we het beleid uit in de geest van de Wvrv en bereiden we ons voor op het Volkshuisvestingsprogramma. Er wordt op gestuurd, maar gemeenten kunnen er onder voorwaarden van afwijken (conform Woondealafspraken). Vooruitlopend op de vaststelling wordt al gewerkt aan een Volkshuisvestingsprogramma. | |||||||
1.3.2 | De woningbouwopgave vindt sneller en vraag gestuurd plaats |
|
| |||||
Toelichting | Gelet op de trends en ontwikkelingen in de woningbouwsector verwachten we dat het aantal gerealiseerde woningen zal achterblijven bij de doelstellingen. | |||||||
1.3.3 | Wijken zijn vitaler door een integrale aanpak van sociale en fysieke wijkvernieuwing |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
1.3.4 | Het aantal plekken voor opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders sluit beter aan bij de opgave |
|
| |||||
Toelichting | Mede door de Spreidingswet en met ondersteuning van het Kansenmakersteam blijft zowel het aantal opvangplekken voor asielzoekers groeien als het aantal gemeenten dat opvang mogelijk maakt. Die groei zal doorzetten gezien het aantal gemeenten dat hard werkt om nieuwe locaties te realiseren. Wel gaat dit om een aantal redenen (tekort locaties, lange procedures, tekortschietende capaciteit COA, onduidelijkheid rond Spreidingswet) minder snel dan gemeenten zouden willen. Goede regionale afstemming in PRT blijft nodig, net zoals inzet op lobby op behoud van de Spreidingwet. | |||||||
P2 | Landelijk gebied | |||||||
P2-1 | Natuurnetwerk robuust (ontwikkeld) |
|
|
| ||||
2.1.1 | Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is verder gerealiseerd (groter van oppervlakte) |
|
| |||||
Toelichting | De beoogde 50 hectare functieverandering lijkt ruimschoots te worden gehaald. Het beoogde aantal hectare inrichting lijkt niet te worden gehaald. Naar verwachting wordt in 2026 niet 100 hectare, maar 75 hectare ingericht. Per saldo leiden bovengenoemde twee punten tot een bijstelling van de begroting. Voorgesteld wordt extra middelen te onttrekken uit de Reserve Landelijk Gebied voor het realiseren van deze opgave. | |||||||
2.1.2 | De Groene Contour is verder gerealiseerd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
2.1.3 | Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden |
|
| |||||
Toelichting | Naar verwachting worden minder hectaren groene dooradering aangelegd dan begroot (10 hectare in plaats van 13 hectare). Er worden ook minder hectaren blauwe dooradering aangelegd dan gepland (0.5 hectare in plaats van 1.2 hectare). De begroting wordt op dit punt bijgesteld. | |||||||
2.1.4 | Het areaal bos is vergroot en de kwaliteit van bestaand bos is verbeterd |
|
| |||||
Toelichting | Activiteiten en planning voor revitalisering van bestaande bossen lopen op schema. De realisatie van nieuwe bossen, agroforestry en voedselbossen loopt achter op schema. De animo hiervoor is kleiner dan eerder ingeschat. De begroting wordt op dit punt neerwaarts bijgesteld. | |||||||
P2-2 | Kwaliteit van natuur is goed/divers |
|
|
| ||||
2.2.1 | Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
2.2.2 | De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
2.2.3 | De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren |
|
| |||||
Toelichting | Het uitvoeringsprogramma invasieve exoten is inmiddels herijkt. Het aangepaste beleid (verlagen cofinancieringseis) leidt naar verwachting tot actievere deelname van externe partijen in exotenbestrijding. In 2025 verwachten we daarvan echter nog geen resultaten te zien en minder projecten uit te voeren dan eerder begroot. Redenen hiervoor zijn (lange) proceduretijden omtrent aanbestedingen, capaciteit bij aannemers, en het eindige groeiseizoen waarbuiten bestrijding van exoten geen zin meer heeft). | |||||||
P2-3 | Verbinding natuur, mensen, maatsch. |
|
|
| ||||
2.3.1 | De betrokkenheid van inwoners bij natuur is groter en de samenwerking tussen bij natuur betrokken partijen is beter |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P2-4 | Duurzaamheid substantieel onderdeel |
|
|
| ||||
2.4.1 | De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel |
|
| |||||
Toelichting | Omdat een aantal activiteiten die we willen subsidiëren op dit moment niet vergund kunnen worden (in verband met de stikstof problematiek) kunnen bepaalde subsidie-openstellingen momenteel niet plaatsvinden. Dit zal van invloed (kunnen) zijn op de bestedingen vanaf volgend jaar. | |||||||
2.4.2 | Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
2.4.3 | Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P2-5 | Leefbaarheid van landelijk gebied |
|
|
| ||||
2.5.1 | De leefbaarheid van het landelijk gebied en de kleine kernen is beter |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P3 | Bodem, water en milieu | |||||||
P3-1 | Waterveiligheid en klimaatadaptatie |
|
|
| ||||
3.1.1 | De waterkeringen zijn op orde, en de provincie is beter voorbereid op de gevolgen van overstromingen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.1.2 | Meekoppelkansen bij dijkversterking zijn vaker benut |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.1.3 | De fysieke leefomgeving wordt beter voorbereid op klimaatverandering |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P3-2 | Zoetwatervoorziening goede kwaliteit |
|
|
| ||||
3.2.1 | Voor het oppervlaktewater bereiken we de KRW-doelen in 2027 |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.2.2 | De zoetwatervoorziening is robuuster en beter op orde en de waterketens zijn meer circulair |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P3-3 | Bodem- en grondwatersysteem is schoon |
|
|
| ||||
3.3.1 | De bodem- en grondwaterkwaliteit is verbeterd en beter beschermd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.3.2 | Duurzaam (gebiedsgericht) gebruik van bodem en ondergrond is geborgd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.3.3 | Zorg dragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P3-4 | De leefomgeving is gezond en veilig |
|
|
| ||||
3.4.1 | Er zijn meer adviezen gegeven en initiatieven genomen voor een gezonde leefomgeving |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.2 | De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.3 | Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.4 | De overlast van vliegverkeer is minder geworden |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.5 | De inclusieve breedtesport in de openbare ruimte en op duurzame sportaccommodaties is sterker |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.4.7 | De uitvoering van de VTH-taken is inhoudelijk en financieel beter geborgd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P3-5 | Bodemdaling en broeikasgasuitstoot |
|
|
| ||||
3.5.1 | Er is meer kennis beschikbaar om bodemdaling en broeikasgasuitstoot te beperken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
3.5.2 | Door uitvoeren maatregelen via gebiedsprocessen is bodemdaling en broeikasgasuitstoot verminderd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P4 | Klimaat en Energietransitie | |||||||
P4-1 | Verduurzaming gebouwde omgeving |
|
|
| ||||
4.1.1 | De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren) |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.1.2 | Ondersteuning voor en toezicht op energiemaatregelen bij bedrijven en maatschappelijke organisaties is beter. |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.1.3 | Meer zonnepanelen op daken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.1.4 | De beschikbaarheid en toepassing van duurzame warmte- en koudebronnen is groter. |
|
| |||||
Toelichting | Besluitvorming over de mogelijke deelname van de provincie in een Utrechts Warmte Ondersteuningsbedrijf was voorzien eind 2025. Het besluit kan echter pas genomen worden na inwerkingtreding van de Wet collectieve warmte (naar verwachting) op 1 januari 2026. | |||||||
P4-2 | Duurzame elektriciteit |
|
|
| ||||
4.2.1 | De groei van duurzame energie is ruimtelijk beter mogelijk gemaakt |
|
| |||||
Toelichting | Er zijn in het kader van de RES-doelen nog onvoldoende ruimtelijke procedures gestart om de doelen voor 2030 te halen. Voor meer informatie verwijzen we naar de Statenbrief noodzaak aanvullende gebieden windenergie van 8 juli 2025. | |||||||
4.2.2 | Meer inwoners doen mee en participeren in de energietransitie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P4-3 | Inclusiviteit en innovatie |
|
|
| ||||
4.3.4 | Netcongestie wordt sneller aangepakt en de energie-infrastructuur is beter afgestemd op vraag en aanbod van duurzame energie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.3.5 | Sturing, duurzame gassen, energieopslag en duurzame regelbare opwek dragen meer bij aan het energiesysteem van de toekomst. |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.3.1 | Wet- en regelgeving zijn beter afgestemd op energietransitie (lobby) |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.3.2 | Innovaties leveren een grotere bijdrage aan een duurzaam energiesysteem. |
|
| |||||
Toelichting | Het beoogde resultaat van 4 gerealiseerde energiehubs wordt dit jaar zeer waarschijnlijk niet gehaald. Dit komt onder andere doordat de voorwaarden van de netbeheerder (groepstransportovereenkomst) nog niet aantrekkelijk genoeg zijn en er nog geen duidelijk verdienmodel is. We hebben onder andere in IPO- én MRU-verband een zienswijze ingediend voor de Groepstransportovereenkomst en zijn in nauw overleg met de netbeheerder om de voorwaarden aantrekkelijker te maken. | |||||||
4.3.3 | De energietransitie is beter betaalbaar voor iedereen (passende financiële instrumenten) |
|
| |||||
Toelichting | We verwachten dat de beoogde resultaten niet volledig behaald worden. Er is binnen het MCO-programma enige vertraging bij de opschaling van de pilots voor financieel advies en het voorschieten van ISDE-subsidie. Er is veel belangstelling bij de gemeenten maar uit de pilots is gebleken dat de invoering complexer is dan voorzien. Verder zijn veel energiecoöperaties voornemens om (met steun van de provincie) huishoudens met een kleine beurs te betrekken bij hun energieprojecten. Er is eind van het jaar waarschijnlijk nog geen voorbeeldproject gerealiseerd omdat de ontwikkeling van grootschalige coöperatieve projecten veel tijd kost. | |||||||
P4-4 | Energie-infrastructuur |
|
|
| ||||
4.4.1 | Het elektriciteitsnetwerk wordt slimmer en beter gebruikt |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
4.4.2 | De ruimtelijke inpassing van netuitbreidingen gebeurt sneller |
|
| |||||
Toelichting | De netbeheerders hebben aangegeven dat de planning van de realisatie van het hoogspanningsstation in Utrecht Noord naar achteren schuift. Hier is uitgebreid over gecommuniceerd. | |||||||
4.4.3 | Er is meer integraliteit in de programmering van de energie-infrastructuur |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P4-5 | Circulaire Samenleving |
|
|
| ||||
4.5.1 | Betere inbedding van circulair in het provinciale beleid en de uitvoering door het uitvoeren van de middellange termijnstrategie circulaire samenleving |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P4-6 | Klimaatneutrale Samenleving |
|
|
| ||||
4.6.1 | Betere sturing op de doelen voor klimaatmitigatie door het uitvoeren van de Utrechtse Klimaataanpak naar Netto Nul |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | |||||||
P5-1 | Versterken netwerk |
|
|
| ||||
5.1.1 | Het versterken van de ov-bereikbaarheid door het realiseren van nieuwe verbindingen en het opwaarderen of verleggen/verlengen van bestaande verbindingen in het netwerk |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
5.1.2 | Een beter OV en exploitatie door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
5.1.3 | Verbetering van fysieke en sociale toegankelijkheid van het OV |
|
| |||||
Toelichting | Onzeker of we in 2025 100 extra haltes toegankelijk kunnen maken. We zijn hiervoor ook afhankelijk van andere partijen. | |||||||
5.1.4 | Verbetering van de betaalbaarheid voor mensen met een krappe beurs |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P5-2 | Duurzaam concessiemanagement |
|
|
| ||||
5.2.1 | Meer reizigerstevredenheid over het OV in de provincie Utrecht |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
5.2.2 | Effectievere uitvoering van het OV (kostendekkingsgraad, voorspelbaarheid, betrouwbaarheid, meer (betalende) reizigers) |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
5.2.3 | Het terugdringen van de negatieve effecten van publieke mobiliteit op de omgeving |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P5-3 | Aantrekkelijke knooppunten |
|
|
| ||||
5.3.1 | Meer OV knooppunten hebben een hogere kwaliteit |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P5-4 | Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf |
|
|
| ||||
5.4.1 | De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
5.4.2 | We onderhouden onze OV-assets duurzamer |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P6 | Bereikbaarheid Gezond en veilig | |||||||
P6-1 | Meer fietsen over een sterker netwerk |
|
|
| ||||
6.1.1 | We realiseren doorfietsroutes en nemen barrières weg |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.1.2 | Een sterk RFN gericht op vlot, veilig en comfortabel fietsen en het ontsluiten van alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.1.3 | We stimuleren mensen om vaker te gaan fietsen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P6-2 | Veiligere infrastructuur en gedrag |
|
|
| ||||
6.2.1 | Het verbeteren van de veiligheid op de provinciale infrastructuur |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.2.2 | Het verbeteren van de veiligheid op gemeentelijke wegen door subsidie op verkeersveiligheidsmaatregelen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.2.3 | Het stimuleren van veilig gedrag door verkeerseducatie, voorlichting en handhaving |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P6-3 | Samen gezonde groei bereikbaar maken |
|
|
| ||||
6.3.1 | Op basis van gezamenlijk onderzoek komen tot een uitvoerings- en investeringsagenda tussen Rijk en regio om de woningbouwopgave te kunnen realiseren met de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.3.2 | Het borgen van de regionale bereikbaarheid in samenwerking met het Rijk en gemeenten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
6.3.3 | In regionaal verband stimuleren van slimme en duurzame mobiliteitskeuzes (o.a. fiets en OV in woon-werkverkeer via werkgevers) |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P6-4 | Verschonen mobiliteit |
|
|
| ||||
6.4.1 | Het stimuleren van het gebruik van schone brandstof of energiedrager in personen- en goederenvervoer |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P7 | Bereikbaarheid Infrastruct. en Benutten | |||||||
P7-1 | Betere Benutting regionale mob.netwerk |
|
|
| ||||
7.1.1 | We zetten verkeersmanagement en informatie- en communicatietechnologie in om onze netwerken optimaal te benutten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P7-2 | Versterken netwerk |
|
|
| ||||
7.2.1 | We versterken de provinciale netwerken door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
7.2.2 | We dringen de negatieve effecten van wegverkeer op de omgeving terug en dragen bij aan biodiversiteit |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P7-3 | Duurzaam realiseren infrastr en onderh |
|
|
| ||||
7.3.1 | We realiseren de projecten uit het Meerjarig Investeringsplan en het variabel onderhoud |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
7.3.2 | We realiseren vervanging en nieuwbouw meer klimaatneutraal en circulair |
|
| |||||
Toelichting | Voor de CO2 uitstoot is de referentiewaarde van 2025 nog niet bekend dus kan dit resultaat nog niet beoordeeld worden. Het format van het materialenpaspoort is gereed, er wordt nog gewerkt aan de inbedding hiervan in andere systemen. | |||||||
P7-4 | Duurzaam beheren van infrastructuur |
|
|
| ||||
7.4.1 | De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
7.4.2 | We beheren en onderhouden onze infrastructuur duurzamer |
|
| |||||
Toelichting | Eind dit jaar wordt gerichte monitoring en evaluatie gedaan van het grondstoffengebruik om zeker te weten of de beoogde reductie is gerealiseerd. Er vindt CO2- reductie plaats door het gebruik van kleine elektrische apparaten. Dit is slechts een kleine bijdrage. We zijn met opdrachtnemers in gesprek over de verdere CO2 -reductie voor grote(re) machines. | |||||||
P8 | Cultuur, erfgoed, recreatie en toerisme | |||||||
P8 | Cultuur, erfgoed, recreatie en toerisme |
|
|
| ||||
8.3.1 | Recreatieve voorzieningen en gebieden worden beter beheerd en onderhouden |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.3.2 | Het recreatief hoofdroutenetwerk voor wandelen, fietsen en varen (incl. TOP’s) is verbeterd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.3.3 | Er is betere balans tussen de draagkracht van de leefomgeving en de impact van recreatie en toerisme |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.3.4 | De buitenruimtes en recreatiegebieden zijn beweegvriendelijker en de sport- en beweegsector is toekomstbestendiger |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P8-1 | De culturele infrastructuur is sterk |
|
|
| ||||
8.1.1 | In elke gemeente is een robuuste bibliotheekvoorziening en de Utrechtse bibliotheken werken beter samen waardoor zij meer inwoners bereiken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.2 | De culturele infrastructuur is sterker |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.3 | Cultuureducatie is beter en frequenter |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.4 | Erfgoed en archeologie zijn duurzamer behouden en beheerd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.5 | Kwaliteit van de leefomgeving is sterker geworden door de kansen van ruimtelijk erfgoed te benutten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.6 | Erfgoed is bekender en beleefbaarder gemaakt bij een groot en divers publiek |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.1.7 | UNESCO Werelderfgoederen Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes zijn beter bekend, beleefbaar en zijn beter ingezet om de ruimtelijke kwaliteit te versterken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P8-2 | De bezoekerseconomie is sterk |
|
|
| ||||
8.2.1 | Recreatief groen is beter toegankelijk |
|
| |||||
Toelichting | Toelichting: De uitvoering van het wandelroutenetwerk oost is vertraagd ten gevolge van zorgvuldige integratie van netwerken van terrein beherende organisatie en landgoedeigenaren. De inzet op waterrecreatie is vertraagd ten gevolge van personele uitval. | |||||||
8.2.2 | Recreatievoorzieningen kwalitatief sterk |
|
| |||||
Toelichting | Toelichting: De aanleg van fiets en wandelpad IJsselwetering is nog niet gestart door vertraging ten gevolge van noodzakelijke aanpassingen in het ontwerp. | |||||||
8.2.3 | De samenwerking tussen partners in de regio is sterker |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.2.4 | Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.2.5 | Verblijfsrecreatie is vitaler |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
8.2.6 | Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P9 | Economie | |||||||
P9-1 | Toekomst bedrijfsleven en werknemers |
|
|
| ||||
9.1.1 | De regionale arbeidsmarkt functioneert beter door goede aansluiting vraag en aanbod waarin Leven Lang Ontwikkelen centraal staat |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.1.2 | Bedrijven en werknemers zijn beter voorbereid op maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel, zoals digitalisering en circulaire economie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.1.3 | De dienstverlening voor (mkb-) ondernemers is beter op elkaar aangesloten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P9-2 | Bedrijven werken aan innovaties maatscha |
|
|
| ||||
9.2.1 | Innovatie is sterker doordat overheden, onderwijs, onderzoek en ondernemers elkaar makkelijker weten te vinden |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.2.2 | Innovatie is sterker doordat meer bedrijven gebruik maken van nieuwe kennis en inzichten |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.2.3 | Het innovatie-ecosysteem is beter met meer startups en scale-ups die bijdragen aan maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P9-3 | Voldoende vestigingsmogelijkheden |
|
|
| ||||
9.3.1 | Werklocaties worden intensiever gebruikt en sluiten beter aan bij de marktvraag |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.3.2 | Werklocaties zijn duurzamer (circulair, klimaat, energie, gezondheid) en economisch krachtiger |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
9.3.3 | Er zijn meer en sterkere innovatielocaties die passen bij het regionaal profiel |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10 | Bestuur | |||||||
P10-1 | Provinciebestuur sterk en duidelijk |
|
|
| ||||
10.1.1 | De positie van PS is sterk en duidelijk |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.1.2 | De uitvoering van de Rijkstaken (CvdK) is van blijvende hoge kwaliteit |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.1.3 | De uitvoering van het dagelijks bestuur (GS) is van hoge kwaliteit |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-2 | Integriteit is een vast onderdeel |
|
|
| ||||
10.2.1 | Integriteit is blijvend goed geborgd en het beleid is goed ontwikkeld |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-3 | Intensievere aanpak van ondermijning |
|
|
| ||||
10.3.1 | Ondermijnende criminaliteit wordt tegengegaan, de weerbaarheid wordt gestimuleerd en de aandacht voor de wet BIBOB vergroot |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-4 | Strategisch vermogen is groot |
|
|
| ||||
10.4.1 | Het betrekken van inwoners en partners doen we consequent en volgens ons participatiebeleid |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.4.2 | Het gesprek met de samenleving wordt vormgegeven vanuit de inhoud, hierbij worden huidige en toekomstige generaties betrokken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.4.3 | De regionale en lokale journalistiek heeft duurzaam een sterkere positie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-5 | Regionale slagkracht sterk |
|
|
| ||||
10.5.1 | Er ligt een (gezamenlijke) visie op regiovorming en er wordt conform die visie gehandeld. |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.5.2. | De Nota samenwerkende partijen wordt conform uitgevoerd |
|
| |||||
Toelichting | In de afgelopen maanden hebben wij de ondersteuning van het bestuur in de eigenaarsrol van de verbonden partijen op orde gekregen. Er wordt nu toegewerkt naar de in de begroting genoemde resultaten. | |||||||
10.5.3 | De relatie met de Europese Unie draagt bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.5.4 | De Staat van Utrecht is van niveau en goed afgestemd op de gebruikers |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.5.5 | Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-6 | Gemeenten, waterschap conf. wet |
|
|
| ||||
10.6.1 | De wettelijke toezichttaak wordt goed en efficiënt uitgevoerd |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P10-7 | Concernbrede aansturing brede thema |
|
|
| ||||
10.7.1 | De Sociale Agenda is zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.7.2 | De vitaliteit van wijken en kernen is groter door vernieuwende aanpakken met burgers (maatschappelijke) organisaties en gemeenten |
|
| |||||
Toelichting | De subsidieregeling is in juni jl. vastgesteld door GS. De daaruit volgende subsidieregeling wordt op 1 september opengesteld voor gemeenschappen. De verwachting is dat de eerste dorpendeals voor het einde van het jaar ondertekend gaan worden en dat daarmee uitvoering start. | |||||||
P10-8 | Juridisch fundament sterker |
|
|
| ||||
10.8.1 | Versterken van de juridische functie |
|
| |||||
Toelichting | Voor het kwalitatief op orde maken en houden van WOO-processen worden de activiteiten uitgevoerd. Het streven is dat het beoogde doel in het volgende kalenderjaar wordt gerealiseerd. | |||||||
P10-9 | De communicatie is zichtbaar, vindbaar |
|
|
| ||||
10.9.1 | Door ontwikkelen communicatie op basis van nieuwe kennis en middelen |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.9.2 | De medewerkers van provincie Utrecht faciliteren in communicatieve vaardigheden waaronder duidelijk en begrijpelijk schrijven, (social) mediavaardig zowel intern als extern, verbindende gespreksvaardigheden |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
10.9.3 | Vergroten van de zichtbaarheid van het werk van de provincie (corporate communicatie), zodat inwoners weten aan welke opgaven de provincie werkt en wat ze wil bereiken |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11 | Overhead | |||||||
P11-1 | De financiele keten is robuust |
|
|
| ||||
11.1.1 | De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11-2 | Organisatie duurzaam inzetbaar |
|
|
| ||||
11.2.1 | De medewerkers en organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11-3-1 | ICT-fundament is toekomstbestendig |
|
|
| ||||
11.3.1 | Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11-4 | De dienstverlening is klantgericht |
|
|
| ||||
11.4.1 | De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijk en constant aan verandering onderhevig |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11-5 | De provincie geeft het goede voorbeeld |
|
|
| ||||
11.5.1 | De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduurzamen van de eigen organisaties (processen en faciliteiten) vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
P11-6 | De beheersing van de organisatie |
|
|
| ||||
11.6.1 | Uitvoeren van concerncontrol waaronder het adviseurschap van de Financiële Auditcommissie |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
11.6.2 | Versterken van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) |
|
| |||||
Toelichting | ||||||||
