Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

6. Bereikbaarheid Gezond en veilig

Beleidsmatig beeld

De uitvoering van de beleidsdoelen binnen dit programma ligt op schema. Aandachtspunt is de benodigde capaciteit bij ons en gemeenten voor studie en realisatie van infrastructuur. Dit raakt enkele beleidsdoelen binnen de thema’s fiets en verkeersveiligheid. Op dit moment voorzien we wel de gestelde doelen voor 2025 te behalen.  

De meerjarendoelen onder het beleidsdoel Samen gezonde groei bereikbaar maken liggen op schema. Een ontwikkeling is dat de definitieve uitspraak over het Tracébesluit Ring Utrecht niet in 2025 komt, maar later. De inhoudelijke en financiële uitwerking van de MIRT verkenning OV en Wonen ligt op schema om bij het BO-MIRT in het najaar 2025 met het Rijk en regio afspraken te maken over een voorkeurs-alternatief voor de Merwedelijn t/m Nieuwegein. Over het gepauzeerde project A1/A28 Knooppunt Hoevelaken is afgesproken dat het Rijk in samenspraak met de regio voor het BO MIRT 2025 onderzoekt of het mogelijk is om het project in kleinere projecten op te delen en te faseren. 

Binnen het beleidsdoel Verschonen mobiliteit zijn deze zomer de resultaten van een monitor van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) bekend geworden die we met de regionale partners bespreken. Binnen het meerjarendoel goederenvervoer is de pilot Port of Utrecht afgerond en stimuleren we regionale subsidieaanvragen voor waterstofvulpunten. Voor de verduurzaming van onze infrastructuur is een grondstoffenstrategie opgesteld en brengen we onze materialenstromen beter in zicht.  

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel

Activiteit

Planning

Budget

P6-1

Meer fietsen over een sterker

P6-2

Veiligere infrastructuur en gedrag

P6-3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

P6-4

Verschonen mobiliteit

Overzicht wijzigingen najaarsrapportage

Soort wijziging

Lasten
2025

Baten
2025

Saldo
2025

Saldo
2026

Saldo
2027

Saldo
2028

Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

0

Autonome ontwikkelingen

572

36

-536

-672

-672

-1.092

Kasritme verschuiving

674

0

-674

749

-75

0

Ontwikkelingen in programma's

-6.140

1.275

7.415

-6.317

0

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming

-4.894

1.311

6.205

-6.240

-747

-1.092

Mutatie reserves

18.317

15.715

-2.602

5.493

0

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming

13.423

17.026

3.603

-747

-747

-1.092

Toelichting wijzigingen

Soort wijziging 

Lasten
2025 

Baten
2025  

Saldo
2025 

Saldo
2026 

Saldo
2027

Saldo
2028 

Autonome ontwikkelingen 

572 

36 

-536 

-672 

-672 

-1.092 

Bijdrage Topsector Logistiek 

36 

36 

Vanuit de Topsector Logistiek voor de Joint Corridors of Road (JCOR) ontvangen we een bijdrage. 

Verwerking CAO 

536 

-536 

-672 

-672 

-1.092 

Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. 

Kasritme verschuiving 

674 

-674 

749 

-75 

Kasritme verschuiving subsidie VerkeersveiligheidNL 

-150 

150 

-75 

-75 

In de begroting is een subsidiepost opgenomen voor VeiligheidNL. De gekozen subsidievorm is echter gewijzigd in een exploitatiesubsidie en voorstel is nu een bedrag van € 0,2 miljoen te verdelen over de komende jaren. 

Kasritme wijziging meerjarendoel MIRT projecten 

824 

-824 

824 

Het kasritme van verschillende programma's zijn aangepast. 

Ontwikkelingen in programma's 

-6.140 

1.275 

7.415 

-6.317 

Budgetoverheveling project Slimme kruisingen 

-1.625 

1.625 

Het project Slimme Kruisingen was onderdeel van programma 6, beleidsdoel “6-3 Samen gezonde groei bereikbaar maken” en zal qua uitvoering binnen programma 7 beleidsdoel  “7-1 Betere Benutting regionale mobiele netwerk” landen. Hiertoe wordt het resterende budget overgeheveld. 
Project wordt gedekt uit de reserve Mobiliteitsprogramma. De uitvoering wordt beoogd de komende jaren plaats te vinden, waardoor ook het kasritme van de reserve hierop wordt aangepast. 

CDOKE-gelden voor de uitvoering van het klimaatakkoord 2025 

538 

538 

Het Rijk stelt middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Klimaatakkoord de zogenaamde CDOKE-gelden. Voor 2025 is voor de provincie Utrecht een bedrag van € 1,9 miljoen beschikbaar. Op basis van de omvang van de vraag wordt een deel toebedeeld aan duurzame mobiliteit. 

Realiseren doorfietsroutes 

-6.132 

737 

6.869 

-6.317 

In het coalitieakkoord is eenmalig € 60,0 miljoen gereserveerd voor bijdragen fietsmaatregelen. Deze middelen gaan wij inzetten voor het uitbreiden van het doorfietsroutenetwerk. Voor de doorfietsroutes wordt een adaptieve programmering gehanteerd. In een deel van de routes zitten dure fietsbruggen, waarvan de financiering mede afhankelijk is van andere partijen. Het is goed denkbaar dat het meerdere jaren gaat duren voor planvorming en de financiering daarvan rond is. De adaptieve programmering heeft als effect dat de financiële programmering op voorhand minder concreet te maken is. In de begroting is voor deze doorfietsroutes € 12,0 miljoen per jaar opgenomen. Om de beschikbare middelen toch beschikbaar te houden voor de aanleg van het doorfietsroutenetwerk stellen wij voor om een nieuwe projecten reserve Realiseren doorfietsroute met als functie egaliseren in te stellen en de € 12,0 miljoen voor 2025 in deze reserve te storten. Op deze manier blijven de middelen beschikbaar, ook als de uitvoering meerdere jaren in beslag neemt. 
Daarnaast zijn nog enkele doorfietsroutes vanuit het oude coalitieakkoord in de realisatiefase. Hiervoor is nog € 11,4 miljoen beschikbaar in de reserve Mobiliteitsprogramma. Voorgesteld wordt dit bedrag te onttrekken. Een bedrag van € 5,1 miljoen hiervan is nodig voor de realisatie van de doorfietsroutes in 2025, boven op de bijdragen van € 0,7 miljoen uit de gemeenten. Wij stellen voor het restant uit de reserve Mobiliteitsprogramma € 6,3 miljoen ook toe te voegen aan deze nieuwe reserve. 

Subsidies regionaal fietsnetwerk 

1.079 

-1.079 

Voor de afwikkeling van de subsidies regionale fietsnetwerk uit voorgaande jaren wordt een bedrag onttrokken uit de reserve Mobiliteitsprogramma. 

Administratieve wijzigingen 

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming 

-4.894 

1.311 

6.205 

-6.240 

-747 

-1.092 

Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel

Beleidsdoel

Begroting voor NJR
Lasten

Begroting voor NJR
Baten

Begroting voor NJR
Saldo

Bijstellingen
Lasten

Bijstellingen
Baten

Bijstellingen
Saldo

Bijgestelde begroting
Lasten

Bijgestelde begroting
Baten

Bijgestelde begroting  
Saldo

Realisatie t/m 30 juni
Lasten

Realisatie t/m 30 juni
Baten

Realisatie t/m 30 juni
Saldo

P6-1 Meer fietsen over een sterker netwerk

24.827

0

-24.827

-5.648

737

6.385

19.179

737

-18.442

15.395

0

-15.395

P6-2 Veiligere infrastructuur en gedrag

5.360

0

-5.360

-525

0

525

4.835

0

-4.835

1.852

0

-1.852

P6-3 Samen gezonde groei bereikbaar maken

13.886

0

-13.886

149

0

-149

14.035

0

-14.035

8.757

0

-8.757

P6-4 Verschonen mobiliteit

2.047

0

-2.047

1.130

574

-556

3.178

574

-2.604

904

0

-904

Totaal voor bestemming

46.120

0

-46.120

-4.894

1.311

6.205

41.226

1.311

-39.915

26.908

0

-26.908

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Mutatie reserves

19.833

-13.899

-33.732

18.317

15.715

-2.602

38.150

1.816

-36.334

16.541

217

-16.324

Saldo begroting na NJR

65.953

-13.899

-79.852

13.423

17.026

3.603

79.376

3.127

-76.249

79.929

1.622

-78.307

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 12:41:38 met de export van 09/16/2025 12:38:13