Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

3. Bodem, water, milieu

Beleidsmatig beeld

Water, bodem en Klimaatadaptie 
De uitvoering van de activiteiten zijn op schema. Het 2e Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2025-2028 is vastgesteld door GS en is in uitvoering.  

Het concept Uitvoeringsprogramma Impuls Kader Richtlijn Water provincie Utrecht 2025-2027 is besproken in PS en zijn reacties opgehaald bij partners. In het najaar stellen GS het definitieve Impulsprogramma vast. Hiermee neemt de provincie Utrecht 13 aanvullende maatregelen om dichter bij de doelen van de KRW te komen.   

De inhoudelijke voorbereidingen om in de Omgevingsvisie en -verordening meer rekening te houden met de effecten van klimaatveranderingen op wonen, wateroverlast en beschikbaarheid van zoetwater zijn op schema. Het gaat o.a. over beperkingen voor buitendijks bouwen en regionale en bovenregionale zoekgebieden voor aanvullende waterbergingsgebieden. PS zijn geïnformeerd met een Statenbrief hierover.    

Het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond is door GS vastgesteld. Hierin zijn maatregelen opgenomen voor aanpak verontreinigingen, waaronder PFAS en duurzaam gebruik van de ondergrond.    
Om te zorgen voor voldoende drinkwater in de toekomst worden maatregelen uitgevoerd. Het gaat om het vergroten van  het aanbod (nieuwe winningen Eempolder en Schalkwijk), drinkwaterbesparing en visie op de lange termijn voor de drinkwatervoorziening. Een Drinkwaterraad met medeoverheden en de drinkwaterbedrijven is in de steigers gezet en gaat in september van start.  

Het doel voor de aanpak van CO2 reductie in het veenweiden blijft achter. Een versnelling is nodig. Samen met de waterschappen wordt dit uitgewerkt en zal onderdeel zijn van het UPLG dat in het najaar ter inzage gaat. PS zijn over de voortgang voor de uitvoering van de Regionale Veenweide Strategie met een Statenbrief geïnformeerd.  

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel

Activiteit

Planning

Budget

P3-1

De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd

P3-2

De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit

P3-3

Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust

Toelichting

Bij vaststelling van de begroting was het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2025-2027 nog niet vastgesteld door GS. De SPUK bodemmiddelen 2024-2030 waren daarom nog niet toegevoegd aan de begroting.

P3-4

De leefomgeving is gezond en veilig

Toelichting

We sturen actief op het voorkomen van onder uitputting van middelen dit jaar, ondanks de beperkte capaciteit. Het grootste risico daarbij ligt bij het dossier geluid belaste woningen, onderdeel van 3.4.3. Voor dit dossier is een bedrag van in totaal €650.000 beschikbaar gesteld, dat in vier jaarlijkse termijnen wordt uitgekeerd. We bevinden ons nu aan het begin van de eerste termijn. Hierdoor bestaat het reële risico dat dit jaar niet het volledige deel van de middelen kan worden benut.
Als dit bedrag niet tijdig wordt ingezet, kan dit leiden tot onder uitputting en mogelijk tot vertraging in de uitvoering van maatregelen voor geluid belaste woningen. Het is daarom belangrijk om de voortgang nauwgezet te monitoren en indien nodig tijdig bij te sturen om benutting binnen het jaar zo veel mogelijk te waarborgen.

P3-5

De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd

Toelichting

Onderzoeken en het uitvoeren van maatregelen om bodemdaling te remmen, zoals waterinfiltratiesystemen (WIS), kunnen via SPUK Impulsmiddelen veenweiden (L10) gefinancierd worden. Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK Impulsmiddelen veenweiden nog niet toegevoegd aan de lasten van de begroting. De lasten voor de uitvoering voor de aanpak bodemdaling voor 2025 worden bijgesteld.

Overzicht wijzigingen najaarsrapportage

Soort wijziging

Lasten
2025

Baten
2025

Saldo
2025

Saldo
2026

Saldo
2027

Saldo
2028

Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

0

Autonome ontwikkelingen

-3.635

0

3.635

3.671

3.671

3.671

Kasritme verschuiving

-39.641

-33.641

6.000

-1.248

-5.104

0

Ontwikkelingen in programma's

8.342

10.674

2.332

-1.256

-61

366

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming

-34.934

-22.967

11.967

1.167

-1.494

4.037

Mutatie reserves

6.000

542

-5.458

2.870

5.531

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming

-28.934

-22.425

6.509

4.037

4.037

4.037

Toelichting wijzigingen

Soort wijziging 

Lasten
2025 

Baten
2025  

Saldo
2025 

Saldo
2026 

Saldo
2027

Saldo
2028 

Autonome ontwikkelingen 

-3.635 

3.635 

3.671 

3.671 

3.671 

Verwerking CAO 

-3.635 

3.635 

3.671 

3.671 

3.671 

Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. 

Kasritme verschuiving 

-39.641 

-33.641 

6.000 

-1.248 

-5.104 

Kasritme verschuiving Mooie en veilige dijken 

-6.000 

6.000 

-1.248 

-5.104 

Voor het realiseren van de meekoppelkansen volgen we de planning van het waterschap HDSR voor de dijkversterking.  De planningen vanuit het waterschap HDSR zijn opgeschoven en realisatie van de meekoppelkansen schuift daarom ook op. Gevolg hiervan is dat de uitgaven voornamelijk in 2026 en 2027 zullen plaatsvinden. We hebben het kasritme aangepast aan de bijgestelde planning van HDSR. 

SPUK UPLG Maatregel pakket 3 Landbouw 

120 

120 

Bij de aanvraag van de maatregelpakketten in 2024 is een inschatting gemaakt van het kasritme, waarbij als uitgangspunt gold dat de beschikbare middelen uiterlijk eind 2026 verplicht zouden worden. Inmiddels heeft het Rijk de termijn voor het verplichten van middelen verlengd tot eind 2028. Op basis van deze wijziging én de verwachte werkzaamheden is het kasritme herijkt en naar beneden bijgesteld voor 2025 en 2026. 
Het kasritme voor zowel de baten als de lasten is gelijk (in de tabel saldo nul) en bedraagt voor 2025 € 3,9 miljoen en voor 2026 € 8,6 miljoen. Daarnaast is het relevant om te benoemen dat de eerste fase van het programma zich met name heeft gekenmerkt door opstartactiviteiten. In deze periode is veel aandacht uitgegaan naar het inregelen van de governance, het opbouwen van samenwerking en het leggen van de basis voor de uitvoering. Hierdoor zijn in de beginfase beperkt middelen verplicht voor uitvoering. Deze opstartfase was echter essentieel om de basis te leggen waarmee we de komende jaren de beschikbare middelen op verantwoorde wijze kunnen inzetten. 

SPUK UPLG maatregelen pakket 2 Veenweide 

-33.761 

-33.761 

Bij de aanvraag van de maatregelpakketten in 2024 is een inschatting gemaakt van het kasritme, waarbij als uitgangspunt gold dat de beschikbare middelen uiterlijk eind 2026 verplicht zouden worden. Inmiddels heeft het Rijk de termijn voor het verplichten van middelen verlengd tot eind 2028. Op basis van deze wijziging én de verwachte werkzaamheden is het kasritme herijkt en naar beneden bijgesteld voor 2025 en 2026.  
Daarnaast is het relevant om te benoemen dat de eerste fase van het programma zich met name heeft gekenmerkt door opstartactiviteiten. In deze periode is veel aandacht uitgegaan naar het inregelen van de governance, het opbouwen van samenwerking en het leggen van de basis voor de uitvoering. Hierdoor zijn in de beginfase beperkt middelen verplicht voor uitvoering. Deze opstartfase was echter essentieel om de basis te leggen waarmee we de komende jaren de beschikbare middelen op verantwoorde wijze kunnen inzetten. 

Ontwikkelingen in programma's 

8.342 

10.674 

2.332 

-1.256 

-61 

366 

Begroting SPUK gelden 

2.854 

2.854 

Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK bodemmiddelen 2024-2030 (E58, E83, E97 en E113) nog niet (volledig) toegekend. Met deze begrotingswijziging wordt dit in het programma verwerkt. 

Budget vrijval Sport 

-150 

150 

In 2025 is een aanzienlijk deel van de beschikbare capaciteit ingezet voor de voorbereiding van het nieuwe beleidsprogramma voor de periode 2026–2029. Deze intensieve beleidsontwikkeling, in combinatie met een vacature binnen de compacte unit Sport (2 fte), heeft ertoe geleid dat enkele geplande onderzoeken naar nieuwe thema’s en instrumenten nog niet zijn gestart. De in de Begroting 2025 genoemde resultaten zijn wel gerealiseerd. 

Begrotingswijziging binnen het Landelijke Leefomgeving 

-2.000 

2.000 

De proceskosten voor de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak zijn voor 2025 geraamd op € 3,8 miljoen voor de teams ULG-Oost € 1,2 miljoen, ULG-Zuid € 1,2 miljoen, ULG-West € 1,2 miljoen en ULG-Algemeen € 0,2 miljoen. Met deze budget neutrale begrotingswijziging worden de middelen op de daarvoor bestemde budgetplaatsen geboekt. De dekking vindt plaats uit programma 2 Landelijk gebied € 1,8 miljoen en programma 3 Water en Bodem. 

Onttrekking Reserve Bodemsanering 

462 

-462 

-1.562 

-427 

Bij het vaststellen van de begroting was het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2025-2027 nog niet vastgesteld en dus ook niet bekend welke werkzaamheden door de reserve gedekt moeten worden. Dat is inmiddels wel het geval. De lasten voor uitvoering van het programma in 2025, 2026 en 2027 moeten worden bijgesteld. 

Overschot baten VTH 

358 

358 

Vanuit De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied ontvangt de PU in juli voordelig saldo. Dit betreft onder uitputting begroting 2024. Hier is geen rekening mee gehouden in de begroting. Deze extra middelen kunnen vrijvallen. 

SPUK gelden 

7.462 

7.462 

Onderzoeken en het uitvoeren van bodem remmende middelen, zoals waterinfiltratiesystemen (WIS), kunnen via SPUK Impulsmiddelen veenweiden (L10) gefinancierd worden. Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK Impulsmiddelen veenweiden nog niet toegevoegd aan de lasten en baten van de begroting. De lasten voor de uitvoering voor de aanpak bodemdaling voor 2025 worden opgehoogd. 

Toevoeging budget asbestdaken 

80 

-80 

-60 

Voor 2025 en 2026 waren de kosten voor Asbestdaken niet begroot. Met deze correctie worden de kosten voor asbestdaken verwerkt in de begroting met als dekking de projectreserve Asbestdaken. 

Verlaging lasten grondwaterheffing 

-366 

366 

366 

366 

366 

In de begroting staan te hoge lasten begroot voor grondwaterheffing. Met deze wijziging worden deze verlaagd. 

Administratieve wijzigingen 

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming 

-34.934 

-22.967 

11.967 

1.167 

-1.494 

4.037 

Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel

Beleidsdoel

Begroting voor NJR
Lasten

Begroting voor NJR
Baten

Begroting voor NJR
Saldo

Bijstellingen
Lasten

Bijstellingen
Baten

Bijstellingen
Saldo

Bijgestelde begroting
Lasten

Bijgestelde begroting
Baten

Bijgestelde begroting  
Saldo

Realisatie t/m 30 juni
Lasten

Realisatie t/m 30 juni
Baten

Realisatie t/m 30 juni
Saldo

P3-1 Waterveiligheid en klimaatadaptatie

48.969

37.768

-11.201

-43.970

-37.661

6.309

4.999

107

-4.891

1.923

0

-1.923

P3-2 Zoetwatervoorziening goede kwaliteit

1.284

0

-1.284

215

0

-215

1.499

0

-1.499

816

17

-799

P3-3 Bodem- en grondwatersysteem is schoon

3.991

1.334

-2.657

2.588

2.974

386

6.579

4.308

-2.271

2.178

152

-2.026

P3-4 De leefomgeving is gezond en veilig

17.352

94

-17.258

-491

358

849

16.861

452

-16.409

9.443

210

-9.233

P3-5 Bodemdaling en broeikasgasuitstoot

4.470

0

-4.470

6.724

11.362

4.638

11.194

11.362

168

5.161

0

-5.161

Totaal voor bestemming

76.066

39.196

-36.870

-34.934

-22.967

11.967

41.132

16.229

-24.903

19.521

379

-19.142

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Mutatie reserves

2.764

4.037

1.273

6.000

542

-5.458

8.764

4.579

-4.185

2.764

550

-2.214

Saldo begroting na NJR

78.830

43.233

-35.597

-28.934

-22.425

6.509

49.896

20.808

-29.088

25.871

934

-24.937

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 12:41:38 met de export van 09/16/2025 12:38:13