Beleidsmatig beeld
Water, bodem en Klimaatadaptie
De uitvoering van de activiteiten zijn op schema. Het 2e Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2025-2028 is vastgesteld door GS en is in uitvoering.
Het concept Uitvoeringsprogramma Impuls Kader Richtlijn Water provincie Utrecht 2025-2027 is besproken in PS en zijn reacties opgehaald bij partners. In het najaar stellen GS het definitieve Impulsprogramma vast. Hiermee neemt de provincie Utrecht 13 aanvullende maatregelen om dichter bij de doelen van de KRW te komen.
De inhoudelijke voorbereidingen om in de Omgevingsvisie en -verordening meer rekening te houden met de effecten van klimaatveranderingen op wonen, wateroverlast en beschikbaarheid van zoetwater zijn op schema. Het gaat o.a. over beperkingen voor buitendijks bouwen en regionale en bovenregionale zoekgebieden voor aanvullende waterbergingsgebieden. PS zijn geïnformeerd met een Statenbrief hierover.
Het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond is door GS vastgesteld. Hierin zijn maatregelen opgenomen voor aanpak verontreinigingen, waaronder PFAS en duurzaam gebruik van de ondergrond.
Om te zorgen voor voldoende drinkwater in de toekomst worden maatregelen uitgevoerd. Het gaat om het vergroten van het aanbod (nieuwe winningen Eempolder en Schalkwijk), drinkwaterbesparing en visie op de lange termijn voor de drinkwatervoorziening. Een Drinkwaterraad met medeoverheden en de drinkwaterbedrijven is in de steigers gezet en gaat in september van start.
Het doel voor de aanpak van CO2 reductie in het veenweiden blijft achter. Een versnelling is nodig. Samen met de waterschappen wordt dit uitgewerkt en zal onderdeel zijn van het UPLG dat in het najaar ter inzage gaat. PS zijn over de voortgang voor de uitvoering van de Regionale Veenweide Strategie met een Statenbrief geïnformeerd.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel | Activiteit | Planning | Budget | ||
|---|---|---|---|---|---|
P3-1 | De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd |
|
|
| |
P3-2 | De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit |
|
|
| |
P3-3 | Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust |
|
|
| |
Toelichting | Bij vaststelling van de begroting was het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2025-2027 nog niet vastgesteld door GS. De SPUK bodemmiddelen 2024-2030 waren daarom nog niet toegevoegd aan de begroting. | ||||
P3-4 | De leefomgeving is gezond en veilig |
|
|
| |
Toelichting | We sturen actief op het voorkomen van onder uitputting van middelen dit jaar, ondanks de beperkte capaciteit. Het grootste risico daarbij ligt bij het dossier geluid belaste woningen, onderdeel van 3.4.3. Voor dit dossier is een bedrag van in totaal €650.000 beschikbaar gesteld, dat in vier jaarlijkse termijnen wordt uitgekeerd. We bevinden ons nu aan het begin van de eerste termijn. Hierdoor bestaat het reële risico dat dit jaar niet het volledige deel van de middelen kan worden benut. | ||||
P3-5 | De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd |
|
|
| |
Toelichting | Onderzoeken en het uitvoeren van maatregelen om bodemdaling te remmen, zoals waterinfiltratiesystemen (WIS), kunnen via SPUK Impulsmiddelen veenweiden (L10) gefinancierd worden. Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK Impulsmiddelen veenweiden nog niet toegevoegd aan de lasten van de begroting. De lasten voor de uitvoering voor de aanpak bodemdaling voor 2025 worden bijgesteld. | ||||
Overzicht wijzigingen najaarsrapportage
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autonome ontwikkelingen | -3.635 | 0 | 3.635 | 3.671 | 3.671 | 3.671 |
Kasritme verschuiving | -39.641 | -33.641 | 6.000 | -1.248 | -5.104 | 0 |
Ontwikkelingen in programma's | 8.342 | 10.674 | 2.332 | -1.256 | -61 | 366 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | -34.934 | -22.967 | 11.967 | 1.167 | -1.494 | 4.037 |
Mutatie reserves | 6.000 | 542 | -5.458 | 2.870 | 5.531 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming | -28.934 | -22.425 | 6.509 | 4.037 | 4.037 | 4.037 |
Toelichting wijzigingen
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | -3.635 | 0 | 3.635 | 3.671 | 3.671 | 3.671 |
Verwerking CAO | -3.635 | 0 | 3.635 | 3.671 | 3.671 | 3.671 |
Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. | ||||||
Kasritme verschuiving | -39.641 | -33.641 | 6.000 | -1.248 | -5.104 | 0 |
Kasritme verschuiving Mooie en veilige dijken | -6.000 | 0 | 6.000 | -1.248 | -5.104 | 0 |
Voor het realiseren van de meekoppelkansen volgen we de planning van het waterschap HDSR voor de dijkversterking. De planningen vanuit het waterschap HDSR zijn opgeschoven en realisatie van de meekoppelkansen schuift daarom ook op. Gevolg hiervan is dat de uitgaven voornamelijk in 2026 en 2027 zullen plaatsvinden. We hebben het kasritme aangepast aan de bijgestelde planning van HDSR. | ||||||
SPUK UPLG Maatregel pakket 3 Landbouw | 120 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de aanvraag van de maatregelpakketten in 2024 is een inschatting gemaakt van het kasritme, waarbij als uitgangspunt gold dat de beschikbare middelen uiterlijk eind 2026 verplicht zouden worden. Inmiddels heeft het Rijk de termijn voor het verplichten van middelen verlengd tot eind 2028. Op basis van deze wijziging én de verwachte werkzaamheden is het kasritme herijkt en naar beneden bijgesteld voor 2025 en 2026. | ||||||
SPUK UPLG maatregelen pakket 2 Veenweide | -33.761 | -33.761 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de aanvraag van de maatregelpakketten in 2024 is een inschatting gemaakt van het kasritme, waarbij als uitgangspunt gold dat de beschikbare middelen uiterlijk eind 2026 verplicht zouden worden. Inmiddels heeft het Rijk de termijn voor het verplichten van middelen verlengd tot eind 2028. Op basis van deze wijziging én de verwachte werkzaamheden is het kasritme herijkt en naar beneden bijgesteld voor 2025 en 2026. | ||||||
Ontwikkelingen in programma's | 8.342 | 10.674 | 2.332 | -1.256 | -61 | 366 |
Begroting SPUK gelden | 2.854 | 2.854 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK bodemmiddelen 2024-2030 (E58, E83, E97 en E113) nog niet (volledig) toegekend. Met deze begrotingswijziging wordt dit in het programma verwerkt. | ||||||
Budget vrijval Sport | -150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 |
In 2025 is een aanzienlijk deel van de beschikbare capaciteit ingezet voor de voorbereiding van het nieuwe beleidsprogramma voor de periode 2026–2029. Deze intensieve beleidsontwikkeling, in combinatie met een vacature binnen de compacte unit Sport (2 fte), heeft ertoe geleid dat enkele geplande onderzoeken naar nieuwe thema’s en instrumenten nog niet zijn gestart. De in de Begroting 2025 genoemde resultaten zijn wel gerealiseerd. | ||||||
Begrotingswijziging binnen het Landelijke Leefomgeving | -2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
De proceskosten voor de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak zijn voor 2025 geraamd op € 3,8 miljoen voor de teams ULG-Oost € 1,2 miljoen, ULG-Zuid € 1,2 miljoen, ULG-West € 1,2 miljoen en ULG-Algemeen € 0,2 miljoen. Met deze budget neutrale begrotingswijziging worden de middelen op de daarvoor bestemde budgetplaatsen geboekt. De dekking vindt plaats uit programma 2 Landelijk gebied € 1,8 miljoen en programma 3 Water en Bodem. | ||||||
Onttrekking Reserve Bodemsanering | 462 | 0 | -462 | -1.562 | -427 | 0 |
Bij het vaststellen van de begroting was het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2025-2027 nog niet vastgesteld en dus ook niet bekend welke werkzaamheden door de reserve gedekt moeten worden. Dat is inmiddels wel het geval. De lasten voor uitvoering van het programma in 2025, 2026 en 2027 moeten worden bijgesteld. | ||||||
Overschot baten VTH | 0 | 358 | 358 | 0 | 0 | 0 |
Vanuit De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied ontvangt de PU in juli voordelig saldo. Dit betreft onder uitputting begroting 2024. Hier is geen rekening mee gehouden in de begroting. Deze extra middelen kunnen vrijvallen. | ||||||
SPUK gelden | 7.462 | 7.462 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoeken en het uitvoeren van bodem remmende middelen, zoals waterinfiltratiesystemen (WIS), kunnen via SPUK Impulsmiddelen veenweiden (L10) gefinancierd worden. Bij vaststelling van de begroting waren de SPUK Impulsmiddelen veenweiden nog niet toegevoegd aan de lasten en baten van de begroting. De lasten voor de uitvoering voor de aanpak bodemdaling voor 2025 worden opgehoogd. | ||||||
Toevoeging budget asbestdaken | 80 | 0 | -80 | -60 | 0 | 0 |
Voor 2025 en 2026 waren de kosten voor Asbestdaken niet begroot. Met deze correctie worden de kosten voor asbestdaken verwerkt in de begroting met als dekking de projectreserve Asbestdaken. | ||||||
Verlaging lasten grondwaterheffing | -366 | 0 | 366 | 366 | 366 | 366 |
In de begroting staan te hoge lasten begroot voor grondwaterheffing. Met deze wijziging worden deze verlaagd. | ||||||
Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | -34.934 | -22.967 | 11.967 | 1.167 | -1.494 | 4.037 |
Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel
Beleidsdoel | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P3-1 Waterveiligheid en klimaatadaptatie | 48.969 | 37.768 | -11.201 | -43.970 | -37.661 | 6.309 | 4.999 | 107 | -4.891 | 1.923 | 0 | -1.923 |
P3-2 Zoetwatervoorziening goede kwaliteit | 1.284 | 0 | -1.284 | 215 | 0 | -215 | 1.499 | 0 | -1.499 | 816 | 17 | -799 |
P3-3 Bodem- en grondwatersysteem is schoon | 3.991 | 1.334 | -2.657 | 2.588 | 2.974 | 386 | 6.579 | 4.308 | -2.271 | 2.178 | 152 | -2.026 |
P3-4 De leefomgeving is gezond en veilig | 17.352 | 94 | -17.258 | -491 | 358 | 849 | 16.861 | 452 | -16.409 | 9.443 | 210 | -9.233 |
P3-5 Bodemdaling en broeikasgasuitstoot | 4.470 | 0 | -4.470 | 6.724 | 11.362 | 4.638 | 11.194 | 11.362 | 168 | 5.161 | 0 | -5.161 |
Totaal voor bestemming | 76.066 | 39.196 | -36.870 | -34.934 | -22.967 | 11.967 | 41.132 | 16.229 | -24.903 | 19.521 | 379 | -19.142 |
Voorstel resultaatbestemming | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Mutatie reserves | 2.764 | 4.037 | 1.273 | 6.000 | 542 | -5.458 | 8.764 | 4.579 | -4.185 | 2.764 | 550 | -2.214 |
Saldo begroting na NJR | 78.830 | 43.233 | -35.597 | -28.934 | -22.425 | 6.509 | 49.896 | 20.808 | -29.088 | 25.871 | 934 | -24.937 |
