Beleidsmatig beeld
De opgave in het Landelijk gebied zijn aanzienlijk en ingrijpend. Het ontwerp UPLG zal na de zomer worden afgerond na een brede consultatieronde bij de stakeholders zoals medeoverheden en diverse grondeigenaren. Er wordt hard gewerkt aan de verplichting van de maatregelpakketten inclusief programma Natuur fase 2 voor de 6 maatregelpakketten (samen ca. 270 miljoen).
De aanpak legalisatie PAS melders is getemporiseerd vanwege het ontbreken van adequate instrumentarium vanuit het rijk, zoals de onderbouwing van het additionaliteit principe en de wijze waarop intern en extern salderen kan worden ingezet om PAS melders te helpen. Door gerechtelijke uitspraken eind 2024 en begin 2025 zijn de mogelijkheden verder beperkt. Er wordt wel gepoogd eventuele PAS melders te helpen zoals met een bedrijfsverplaatsingsregeling. In het UPLG worden maatregelen voorgesteld om Utrecht (deels) van het slot te krijgen door een generieke ammoniak normering en het instellen van stikstofzones. De provincie probeert op deze manier handhavingsverzoeken van PAS melders zoveel mogelijk te voorkomen.
De realisatie van de NNN (zowel verwerving als inrichting) vraagt veel inspanning en de verwachting is dat de NNN in 2027 niet volledig zal zijn afgerond. Met name op het vlak van inrichting moeten er nog belangrijke stappen gezet worden.
Wat betreft het Faunabeleid blijkt de schade jaarlijks op te lopen, vooral veroorzaakt door ganzen en hogere gewasprijzen. De betrokkenheid van de provincie bij het wolvenbeleid blijft aandacht vragen, zeker in de relatie tot eventuele probleemwolven. De samenwerking met gemeenten, TBO’s en jagers (FBE en WBE) is daarbij cruciaal.
De actualisatie van 5 beheerplannen Natura2000 gebieden is opgestart en zal begin 2026 worden afgerond. Het beleid wat betreft de overgangsgebieden en bijbehorende vergunningverlening van bestaand gebruik vragen de komende tijd veel aandacht. Er wordt gewerkt aan een Programma Natuur waarin het natuurbeleid wordt geactualiseerd en in samenhang wordt geëvalueerd.
Het ministerie LVVN heeft een nieuwe koers ingezet met Ruimte voor Landbouw en Natuur. Het rijk lijkt de regie meer naar zich toe te trekken wat betreft prioritaire gebieden met focus op landbouw. De jaarlijkse bijdrage vanuit het rijk aan de provincie Utrecht voor het onderdeel gebiedsgerichte aanpak stikstof (ongeveer 2.5 miljoen) komt waarschijnlijk vervallen. Met de val van het kabinet is onduidelijk welk vervolg dit zal krijgen. Uiteraard blijven de middelen vanuit de maatregelpakketten en het Programma Natuur inzetbaar voor het realiseren van de ULPLG opgaven.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel | Activiteit | Planning | Budget | ||
|---|---|---|---|---|---|
P2-1 | Het natuurnetwerk (NNN) is robuust (ontwikkeld). |
|
|
| |
Toelichting | Budgetten voor functieverandering nieuwe natuur worden bijgesteld omdat er naar verwachting meer hectares van functie veranderen dan eerder ingeschat. Budgetten voor realisatie van nieuwe bossen worden daarentegen neerwaarts bijgesteld. | ||||
P2-2 | De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig |
|
|
| |
Toelichting | De voortgang in de uitvoering van het exotenbeleid is een punt van zorg. Beheersmaatregelen (een aangepaste regeling) zullen in 2025 nog niet direct leiden tot meer projecten gericht op bestrijding of beheersing van exoten. | ||||
P2-3 | De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk |
|
|
| |
Toelichting | In deze najaarsrapportage wordt voorgesteld beperkt middelen door te schuiven naar 2026 voor uitvoering van de subsidieregeling Beleefbare natuur. | ||||
P2-4 | Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw |
|
|
| |
Toelichting | Voor het uitvoeren van de verplaatsingsregeling worden middelen toegevoegd aan de begroting. | ||||
P2-5 | De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt |
|
|
| |
Overzicht wijzigingen najaarsrapportage
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 572 | 0 | -572 | -627 | -627 | -761 |
Kasritme verschuiving | -53.218 | -52.865 | 353 | -353 | 0 | 0 |
Ontwikkelingen in programma's | 15.624 | 3.709 | -11.916 | -3.640 | -1.854 | -2.558 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | -37.022 | -49.157 | -12.134 | -4.620 | -2.481 | -3.319 |
Mutatie reserves | 650 | 9.040 | 8.390 | 3.602 | 1.537 | 2.373 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming | -36.372 | -40.117 | -3.745 | -1.018 | -944 | -946 |
Toelichting wijzigingen
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 572 | 0 | -572 | -627 | -627 | -761 |
Verwerking CAO | 572 | 0 | -572 | -627 | -627 | -761 |
Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. | ||||||
Kasritme verschuiving | -53.218 | -52.865 | 353 | -353 | 0 | 0 |
Kasritmewijziging AVP Beleving en financieringsbronnen natuur | -120 | 0 | 120 | -120 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 AVP Beleving en financieringsbronnen natuur wordt als gevolg van het niet verlenen van subsidies AVP Beleving en financieringsbronnen natuur bijgesteld. De neerwaartse bijstelling van de lasten begroting 2025 wordt doorgeschoven naar 2026. Het bijstellen van het kasritme vindt plaats over de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
Kasritmewijziging AVP Natuurcompensatie | -233 | 0 | 233 | -233 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 AVP Natuurcompensatie van het project Bijleveld wordt als gevolg van vertraging met een kasritme wijziging doorgezet van 2025 naar 2026. Het bijstellen van het kasritme vindt plaats over de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
SPUK UPLG Maatregel pakket 3, 4 en 5 | -52.865 | -52.865 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de aanvraag van de maatregelpakketten 3 Landbouw, 4 Natura 2000-gebieden en overgangszones en 5 Heuvelrug en flanken in 2024 is een inschatting gemaakt van het kasritme, waarbij als uitgangspunt gold dat de beschikbare middelen uiterlijk eind 2026 verplicht zouden worden. Inmiddels heeft het Rijk de termijn voor het verplichten van middelen verlengd tot eind 2028. Op basis van deze wijziging én de verwachte werkzaamheden is het kasritme herijkt en naar beneden bijgesteld voor 2025 en 2026. | ||||||
Ontwikkelingen in programma's | 15.624 | 3.709 | -11.916 | -3.640 | -1.854 | -2.558 |
Actualisatie begroting AVP Natuurverbindingen | -214 | 0 | 214 | -155 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 AVP Natuurverbindingen wordt als gevolg van vertraging van een project verlaagd van € 0,6 miljoen naar € 0,3 miljoen De lasten € 0,2 miljoen voor "Groenblauwe dooradering" op eigen grond wordt doorgeschoven naar 2026 en het restant € 0,1 miljoen "Landgoed De Boom" wordt teruggestort in de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. Het bijstellen van het kasritme vindt plaats over de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
Actualisatie begroting Bossenstrategie en Houtopstanden | -637 | 0 | 637 | -1.549 | -1.537 | -2.373 |
De subsidielasten begroting 2025 wordt naar beneden bijgesteld met € 0,6 miljoen als gevolg van minder subsidiebeschikkingen nieuw bos buiten NNN en aanleg kleine landschapselementen. De neerwaartse bijstelling € 0,6 miljoen wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. Voor de begrotingsperiode 2026-2028 wordt in totaal € 5,5 miljoen subsidielasten Uitvoeringsprogramma Strategisch bosbeleid 2025-2028 beschikbaar gesteld voor onder andere inrichting nieuw bos en revitalisering van bestaand bos. De dekking vindt plaats door een onttrekking van € 5,5 miljoen uit de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
Actualisatie begroting Faunabeheer - wettelijke taken BIJ12 | 917 | 0 | -917 | 0 | 0 | 0 |
De begroting faunabeheer wordt € 0,9 miljoen naar boven bijgesteld om de extra lasten faunaschade te kunnen bekostigen. De provincies hebben de open-einde regeling faunaschade overgenomen van het Rijk en deze regeling wordt centraal uitgevoerd door BIJ12. Het vergoeden van faunalasten betreft een provinciale wettelijke taak en zijn moeilijk vooraf juist te begroten als gevolg van onder andere onverwachte toename in het begrotingsjaar. De extra lasten € 0,9 miljoen kunnen niet uit een bestemmingsreserve worden gedekt omdat de bestemmingsreserve al volledig wordt ingezet in de jaren 2025 tot en met 2028 voor natuurbeheer, agrarisch natuurbeheer, de natuurcompensatiebank en faunazaken. De extra lasten komen daarom ten laste van het provinciale begrotingssaldo. | ||||||
Actualisatie begroting Kwaliteitsimpuls biodiversiteit | -250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
De begroting 2025 Kwaliteitsimpuls biodiversiteit wordt naar beneden bijgesteld met € 0,3 miljoen en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied om de toekomstige lasten met betrekking tot zes jaarlijkse actualisatie en evaluatie Natura 2000 beheerplannen te bekostigen. | ||||||
Actualisatie begroting Natuur en boscompensatie | 379 | 379 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 Natuur en boscompensatie wordt naar boven bijgesteld met € 0,4 miljoen ter bekostiging van de inrichtingskosten van compensatielocaties. De bijstelling van deze lasten vindt plaats door ontvangen baten van compensatieplichtigen in totaal € 0,4 miljoen. | ||||||
Actualisatie begroting Natuur Netwerk Nederland over de gebieden Zuid/ West en Oost | 9.000 | 2.659 | -6.341 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 voor ontwikkeling Natuur Netwerk Nederland (NNN) worden met € 9,0 miljoen naar boven bijgesteld tot € 16,0 miljoen. Deze bijstelling is het gevolg van een opwaartse bijstelling op het beoogde areaal functieverandering van de eerder begrote 50 hectare naar een nu geprognotiseerd 100 hectare grond en een neerwaartse bijstelling op het areaal inrichting van de eerdere begrote 100 hectare naar de nu geprognotiseerde 75 hectare grond. In 2025 worden de geraamde baten bijgesteld van € 0 naar € 2,7 miljoen als gevolg van verkoop van grond, een bijdrage van Rijkswaterstaat (RWS) en een bijdrage van partners Marickenland. Het verschil van € 6,3 miljoen wordt gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve Programma landelijk Gebied. | ||||||
Actualisatie begroting POP3 | 222 | 0 | -222 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 POP3 wordt als gevolg van hogere uitvoeringslasten POP3 naar boven bijgesteld van € 0,6 miljoen naar € 0,8 miljoen. Het ophogen van de begroting 2025 wordt gedekt door een onttrekking ad € 0,2 miljoen uit de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
Actualiseren begroting 2025 Natuurbeheer | 400 | 0 | -400 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 Natuurbeheer wordt naar boven bijgesteld met € 0,4 miljoen als gevolg van hogere subsidielasten Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb). De dekking vindt plaats door een onttrekking van € 0,4 miljoen uit de bestemmingsreserve Agrarisch natuurbeheer. | ||||||
Budget neutrale begrotingswijziging binnen het Domein Landelijke Leefomgeving | 2.000 | 0 | -2.000 | 0 | 0 | 0 |
De proceskosten voor de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak zijn voor 2025 geraamd op € 3,8 miljoen voor de teams ULG-Oost € 1,2 miljoen, ULG-Zuid € 1,2 miljoen, ULG-West € 1,2 miljoen en ULG-Algemeen € 0,2 miljoen. Met deze budget neutrale begrotingswijziging worden de middelen op de daarvoor bestemde budgetplaatsen geboekt. De dekking vindt plaats uit programma 2 Landelijk gebied € 1,8 miljoen en programma 3 Water en Bodem € 2,0 miljoen. | ||||||
Decentrale Uitkering Nationale Parken | 129 | 0 | -129 | -214 | 0 | 0 |
De lasten van de begroting Exploitatie Stichting NP Utrechtse Heuvelrug wordt naar boven bijgesteld met € 0,3 miljoen als gevolg van provinciale subsidieverlening. Met ingang van het begrotingsjaar 2025 vindt de subsidieregeling van het Rijk niet meer rechtstreeks plaats aan de Nationale parken maar via de Provincies. Op deze wijze kan de subsidieverlening van het Rijk aan de Nationale parken doelmatiger plaatsvinden. In 2025 wordt een aanvullende subsidiebijdrage ad € 0,1 miljoen beschikt. In 2026 wordt een aanvullende subsidiebijdrage ad € 0,2 miljoen beschikt. De dekking van de lasten begrotingsjaren 2025 en 2026 in totaal € 0,3 miljoen vindt plaats met Rijksmiddelen die beschikbaar zijn gesteld in de meicirculaire door middel van een Decentrale Uitkering. | ||||||
Decentrale Uitkering van het Rijk ten behoeve van natuur inclusief isoleren | 0 | 0 | 0 | -50 | -190 | -185 |
De incidentele middelen voor natuur inclusief isoleren zijn met de decembercirculaire 2024 door middel van een Decentrale Uitkering beschikbaar gesteld door het Rijk en tijdelijk toegevoegd aan de algemene middelen. De Rijksmiddelen € 0,4 miljoen zijn aan ons toegekend als eigenaar en ontwikkelaar Natuurvriendelijk Isoleren en pre-SMP methodiek. Het gaat om personeels-/advieskosten als ook materieel budget voor uitgaven met betrekking tot doorontwikkeling methodiek, communicatie, applicatie voor registratie en monitoring. De meerjarendekking in totaal € 0,4 miljoen vindt plaats door een onttrekking uit de algemene middelen. | ||||||
Decentrale Uitkering verbeterprogramma monitoring Vogelhabitatrichtlijn | 127 | 0 | -127 | -127 | -127 | 0 |
De lasten begroting Ecologische monitoring wordt naar boven bijgesteld met € 0,4 miljoen als gevolg van de opgelegde doelstellingen voor monitoring van de Vogelhabitatrichtlijn (VHR). In het Besluit kwaliteit Leefomgeving (BKL) is opgenomen, dat het Rijk en de Provincies gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de monitoring van de staat van de instandhouding van de VHR soorten. Alle provincies werken mee in het interbestuurlijke Verbeterprogramma VHR monitoring (VVM). Het Rijk stelt daarvoor aan alle provincies middelen beschikbaar. Door de provincie Utrecht wordt met extra inzet van fte’s in de jaren 2025, 2026 en 2027 een bijdrage geleverd aan het VVM. Vanaf 2025 wordt met het VVM een stap voorwaarts gezet in een nieuwe structuur, werkwijze en methodieken om de doelstellingen VHR in de komende jaren te kunnen monitoren. De dekking van de lasten begrotingsjaren 2025/ 2026/ 2027 in totaal € 0,4 miljoen vindt plaats met Rijksmiddelen die beschikbaar zijn gesteld in de meicirculaire door middel van een Decentrale Uitkering. | ||||||
Het toevoegen van middelen Natuur en boscompensaties aan bestemmingsreserve | -400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Met deze begrotingswijziging wordt het niet gerealiseerde budget 2025 t.a.v. uitgaven inrichtingskosten van compensatielocaties van in totaal € 0,4 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserve Realisatiestrategie Natuurvisie om de toekomstige lasten van inrichting en afwaardering van compensatielocaties te kunnen bekostigen. | ||||||
Omboeken en actualiseren begroting Natura 2000 gebieden | 335 | 0 | -335 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 Natura 2000 gebieden wordt naar boven bijgesteld met € 0,4 miljoen als gevolg van het actualiseren van de prognose lasten herstelmaatregelen Natura 2000 gebieden "Oud Kolland" en "Zouweboezem" respectievelijk het actualiseren van de prognose lasten van de vijf beheerplannen Natura 2000 gebieden en bijdrage aan BIJ12. Het ophogen van de begroting 2025 Natura 2000 gebieden wordt gedekt uit de bestemmingsreserve Programma Landelijk Gebied. | ||||||
Onttrekking stikstofreserve | 1.085 | 0 | -1.085 | -1.545 | 0 | 0 |
Op basis van de decembercirculaire 2024 is voor de uitvoering van de UPLG-maatregelpakketten een bedrag van 2,6 miljoen ontvangen en is tijdelijk verwerkt in de stikstofreserve. Dit bedrag is bestemd voor en is noodzakelijk om de implementatie van de maatregelpakketten goed in te regelen en de gelden voor de maatregelpakketten ordentelijk, efficiënt en effectief vast te leggen volgens de eisen vanuit het Rijk. | ||||||
Rijks subsidiebeschikking PAS-melders | 227 | 117 | -110 | 0 | 0 | 0 |
Voor de legalisatie-opgave PAS-melders heeft de Provincie Utrecht twee SISA-subsidiebeschikkingen ontvangen van het Rijk, zijnde tranche 1 ad € 7,9 miljoen (2024) en tranche 2 ad € 3,8 miljoen (2025). De ontvangen Sisa subsidiebeschikkingen PAS-melders in totaal € 11,7 miljoen wordt ingezet voor het beschikken van subsidies en dekking apparaatskosten (waarvan € 0,1 miljoen dit jaar en € 11,6 miljoen in 2026). | ||||||
Rijks subsidiebeschikking Uitvoering aanpak piekbelasting | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De inhuur voorbereiding uitvoering aanpak piekbelasting wordt gedekt uit de Rijks subsidiebeschikking uitvoering aanpak piekbelasting. | ||||||
Subsidiebudget bedrijfsverplaatsing landbouwbedrijven | 1.250 | 0 | -1.250 | 0 | 0 | 0 |
De Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht is recent op een aantal punten gewijzigd. Het betreft onder andere het opnemen van het onderdeel Subsidieregeling Verplaatsing landbouwbedrijven. Met de verplaatsingssubsidie € 1,2 miljoen kunnen door verplaatsingen NNN-ha’s vrij worden gespeeld en de stikstofneerslag op Natura 2000-gebieden worden gereduceerd. De dekking vindt plaats door een onttrekking van € 1,2 miljoen uit de bestemmingsreserve Gebiedsprocessen Stikstof. | ||||||
Team VVN goed zetten budget "Inhuur", "Materiele lasten" en "Baten" in de programma doelenboom | 254 | 254 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door het structureel meer beschikken van vergunningen Natuur nemen de baten van leges toe en dienen ter dekking van de extra geraamde lasten om de beschikkingen Vergunningen Natuur te realiseren. Met deze begrotingswijziging worden de structureel toegenomen lasten in totaal € 0,3 miljoen gedekt door de toegenomen baten leges in totaal € 0,3 miljoen. | ||||||
Uitvoering programma Fundament Omgevingsinformatie Landelijk Gebied (FOLG) | 500 | 0 | -500 | 0 | 0 | 0 |
De lasten begroting 2025 Aanpak Stikstofdossier wordt met € 0,5 miljoen naar boven bijgesteld. De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD Utrecht) heeft in opdracht van de Provincie Utrecht een meerjarig programma Fundament Omgevingsinformatie Landelijk Gebied (FOLG) opgezet. Eind 2024 heeft de provincie Utrecht in het kader van de PAS-melders de RUD Utrecht gevraagd om extra zorgvuldigheidsonderzoeken te verlenen in aanvulling op de huidige werkzaamheden. Deze activiteiten zijn arbeidsintensief. De geraamde lasten in totaal € 0,5 miljoen worden gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve Gebiedsprocessen Stikstof. | ||||||
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | -37.022 | -49.157 | -12.134 | -4.620 | -2.481 | -3.319 |
Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel
Beleidsdoel | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2-1 Natuurnetwerk robuust (ontwikkeld) | 72.978 | 57.665 | -15.313 | -49.367 | -54.406 | -5.039 | 23.611 | 3.259 | -20.352 | 9.707 | 109 | -9.597 |
P2-2 Kwaliteit van natuur is goed/divers | 60.093 | 12.496 | -47.597 | 5.771 | 850 | -4.922 | 65.864 | 13.345 | -52.518 | 32.777 | 973 | -31.804 |
P2-3 Verbinding natuur, mensen, maatsch. | 3.541 | 0 | -3.541 | 50 | 0 | -50 | 3.590 | 0 | -3.590 | 2.522 | 145 | -2.377 |
P2-4 Duurzaamheid substantieel onderdeel | 10.620 | 0 | -10.620 | 6.530 | 4.400 | -2.130 | 17.150 | 4.400 | -12.750 | 729 | 0 | -729 |
P2-5 Leefbaarheid van landelijk gebied | 496 | 0 | -496 | -6 | 0 | 6 | 490 | 0 | -490 | 162 | 0 | -162 |
Totaal voor bestemming | 147.728 | 70.161 | -77.567 | -37.022 | -49.157 | -12.134 | 110.706 | 21.004 | -89.702 | 45.897 | 1.227 | -44.670 |
Voorstel resultaatbestemming | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Mutatie reserves | 11.022 | 22.270 | 11.248 | 650 | 9.040 | 8.390 | 11.672 | 31.309 | 19.637 | 5.736 | 320 | -5.416 |
Saldo begroting na NJR | 158.750 | 92.431 | -66.320 | -36.372 | -40.117 | -3.745 | 122.378 | 52.314 | -70.065 | 65.541 | 2.613 | -62.929 |
