Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

7. Bereikbaarheid Infrastructuur en benutten

Beleidsmatig beeld

We voeren het overgrote deel van de voor dit jaar geplande activiteiten conform planning uit. Dit laat onverlet dat we niet alle projecten in de voorbereidings- en realisatiefase kunnen bemensen omdat hiervoor onvoldoende medewerkers beschikbaar zijn. Om dit aantal niet verder toe te laten nemen zijn we zeer terughoudend met het starten van nieuwe studies en zijn we zeer kritisch op de inhoud van lopende studies. Ondertussen zetten we in op werving, behoud en ontwikkeling van (nieuwe) medewerkers. Bij het beheer en onderhoud verwachten we het beschikbare budget te overschrijden, dit komt voornamelijk omdat voor het jaar 2025 nog 80% van het budget voor het variabel onderhoud ter beschikking is gesteld.  

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel

Activiteit

Planning

Budget

P7-1

Betere benutting van de regionale mobiliteitsnetwerken

P7-2

Versterken netwerk

P7-3

Duurzaam realiseren van infrastructuur en onderhoud

P7-4

Duurzaam beheren van infrastructuur

Toelichting

De prognose van het onderhoud laat dit jaar een overschrijding zien. Vorig jaar ontstond bij de opstelling van het MOP 2025 een tekort, wat we niet uit de reserve konden dekken. Dit tekort werd vooral veroorzaakt door 80% van het budget voor variabel onderhoud te hanteren. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door deze budgetverlaging.

Overzicht wijzigingen najaarsrapportage

Soort wijziging

Lasten
2025

Baten
2025

Saldo
2025

Saldo
2026

Saldo
2027

Saldo
2028

Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

0

Autonome ontwikkelingen

-1.281

0

1.281

734

734

734

Ontwikkelingen in programma's

10.277

900

-9.377

-34

-34

-34

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming

8.996

900

-8.096

700

700

700

Mutatie reserves

2.397

532

-1.865

0

0

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming

11.393

1.432

-9.961

700

700

700

Toelichting wijzigingen

Soort wijziging 

Lasten
2025 

Baten
2025  

Saldo
2025 

Saldo
2026 

Saldo
2027

Saldo
2028 

Autonome ontwikkelingen 

-1.281 

1.281 

734 

734 

734 

Kapitaallasten wegen en vaarwegen 

-385 

385 

Op basis van de gerealiseerde investeringen voorgaande jaren zijn de kapitaallasten 2025 voor wegen en vaarwegen geactualiseerd. 

Verwerking CAO 

-896 

896 

734 

734 

734 

Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. 

Ontwikkelingen in programma's 

10.277 

900 

-9.377 

-34 

-34 

-34 

Budgetoverheveling project Slimme kruisingen 

825 

-825 

Het project Slimme Kruisingen was onderdeel van programma 6, beleidsdoel“6-3 Samen gezonde groei bereikbaar maken” en zal qua uitvoering binnen programma 7, beleidsdoel “7-1 Betere Benutting regionale mobiele netwerk” landen. Hiertoe wordt het resterende budget overgeheveld. 
Project wordt gedekt uit de reserve Mobiliteitsprogramma. De uitvoering wordt beoogd de komende jaren plaats te vinden, waardoor ook het kasritme van de reserve hierop wordt aangepast. 

Overbesteding Beheer en onderhoud (vaar)wegen 

9.452 

100 

-9.352 

Bij het beleidsdoel "Bereikbaarheid infrastructuur en benutten" wordt een overbesteding verwacht en kent verschillende oorzaken. 

Vaste onderhoudslasten: 

De vaste onderhoudslasten hebben een prognose overschrijding en wordt veroorzaakt bij de assets verhardingen door een te lage begroting voor hemelwaterafvoer en bij algemeen door hogere leasekosten dan verwacht. 
De inhuurkosten en personele lasten welke doorbelast worden aan het materieel budget veroorzaken tevens een overschrijding. 

Variabele onderhoudslasten: 

De prognose van het onderhoud laat dit jaar een overschrijding zien. Vorig jaar ontstond bij de opstelling van het MOP 2025 een tekort, wat we niet uit de reserve konden dekken. Dit tekort werd vooral veroorzaakt door 80% van het budget voor variabel onderhoud te hanteren. De overschrijding wordt met name veroorzaakt doordat we erin slaagden het geplande onderhoud uit te voeren. 

Studies en verkeersmanagement: 

Doorbelasting van inhuur en personele lasten bij studies en verkeersmanagement veroorzaken een overschrijding. 

Bij de jaarrekening van 2024 is als gevolg van het doorschuiven van werkzaamheden naar 2025 een lagere onttrekking uit de reserve beheer en onderhoud wegen geboekt. Voorgesteld wordt om het restbudget in de reserve van circa € 0,5 miljoen te onttrekken. 

Specifieke uitkering intelligente verkeersinstallaties 

500 

500 

Het Rijk stelt middelen beschikbaar van € 0,5 miljoen voor het plaatsten van intelligente verkeersinstallaties. 

Toegankelijkheid haltes 

-34 

-34 

-34 

In 2024 is een decentralisatie uitkering ontvangen van € 1,0 miljoen voor het aanpassen van ov-haltes op het gebied van toegankelijkheid. Dit bedrag is in de reserve Mobiliteitsprogramma gestort in afwachting op het bestedingsplan. Inmiddels is duidelijk geworden dat we het bedrag gaan inzetten voor het toegankelijk maken van de provinciale haltes. Hiervoor wordt een investeringsvoorstel gemaakt. Omdat investeringen via de balans lopen en via de kapitaallasten op de exploitatie drukken, willen wij voorstellen om het budget om te zetten in structurele kapitaallasten. Hiervoor worden de middelen onttrokken uit de reserve en ten gunste van het begrotingssaldo gebracht, om daarna om te zetten in kapitaallasten ten laste van het begrotingssaldo. Dit zal verwerkt worden bij de volgende MIP. 

Verrekening Vijfherenlanden Merwede 

300 

300 

Dit betreft een correctie van de verrekening VHL 2024. Is uitgevoerd middels facturatie aan provincie Zuid-Holland. 

Administratieve wijzigingen 

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming 

8.996 

900 

-8.096 

700 

700 

700 

Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel

Beleidsdoel

Begroting voor NJR
Lasten

Begroting voor NJR
Baten

Begroting voor NJR
Saldo

Bijstellingen
Lasten

Bijstellingen
Baten

Bijstellingen
Saldo

Bijgestelde begroting
Lasten

Bijgestelde begroting
Baten

Bijgestelde begroting  
Saldo

Realisatie t/m 30 juni
Lasten

Realisatie t/m 30 juni
Baten

Realisatie t/m 30 juni
Saldo

P7-1 Betere Benutting regionale mob.netwerk

2.763

0

-2.763

2.467

0

-2.467

5.230

0

-5.230

1.375

11

-1.364

P7-2 Versterken netwerk

1.538

0

-1.538

3.006

0

-3.006

4.543

0

-4.543

2.553

0

-2.553

P7-3 Duurzaam realiseren infrastr en onderh

5.901

0

-5.901

31

0

-31

5.932

0

-5.932

3.188

0

-3.188

P7-4 Duurzaam beheren van infrastructuur

41.482

956

-40.526

3.492

900

-2.592

44.974

1.856

-43.118

4.624

500

-4.124

Totaal voor bestemming

51.684

956

-50.728

8.996

900

-8.096

60.680

1.856

-58.824

11.740

511

-11.230

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Mutatie reserves

0

0

0

2.397

532

-1.865

2.397

532

-1.865

0

0

0

Saldo begroting na NJR

51.684

956

-50.728

11.393

1.432

-9.961

63.077

2.388

-60.689

17.030

591

-16.440

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 12:41:38 met de export van 09/16/2025 12:38:13