Beleidsmatig beeld
Na Corona zijn reispatronen veranderd. We zien dat op bepaalde dagen van de week minder mensen het openbaar vervoer gebruiken. Tegelijkertijd leiden de verstedelijking en de mobiliteitstransitie tot meer OV-gebruik. Het is belangrijk om OV-producten aan te bieden die deze groei mogelijk maken. Bovendien hebben meer mensen minder te besteden en vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de sociale functie van het OV.
In het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’ staat dat de provincie een voor iedereen goed en toegankelijk OV wil en dat de beschikbaarheid van het OV in het landelijk gebied verder wordt onderzocht. Om dit te realiseren werken we verder aan een betaalbaar en dekkend Ov-systeem binnen de context van Publieke Mobiliteit. Het doel van Publieke Mobiliteit is het verbeteren van de deur tot deur bereikbaarheid voor iedereen door een betere ketenintegratie van verschillende deelsystemen, zoals OV, flexibel vervoer, deelmobiliteit, doelgroepenvervoer.
Binnen het programma ‘Publieke Mobiliteit’ zetten we in op vier pijlers om het hoofddoel van duurzame, gezonde en veilige bereikbaarheid te bereiken: 1. Versterken en koesteren netwerk 2. Duurzaam concessiemanagement 3. Aantrekkelijke knooppunten 4. Duurzaam beheer en realisatie van OV-infrastructuur. Enkele in het oog springende resultaten uit het programma ‘Publieke Mobiliteit’ over het eerste half jaar van 2025 zijn onder andere dat het vervoerplan 2025 door beide vervoerders weer volledig wordt gereden. We zien daarbij dat de ongeplande rituitval afneemt en dat de reizigersaantallen herstellen. Het aantal reizigers zit nu nog net onder het niveau van 2019. Daarnaast loopt de implementatie van de twee nieuwe OV-concessie, deze starten in december 2025. Om vervoersarmoede tegen te gaan is de provincie in 2025 van start gegaan met het project OV voor minima met als doel om een OV-product aan zoveel mogelijk inwoners met een minimum inkomen ter beschikking te stellen.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel | Activiteit | Planning | Budget | ||
|---|---|---|---|---|---|
P5-1 | Versterken netwerk |
|
|
| |
P5-2 | Duurzaam concessiemanagement |
|
|
| |
Toelichting | Op basis van de op dit moment bekende beschikkingen en aanvragen verwachten we een tekort. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door eindafrekeningen uit 2021 en 2022. Met de onttrekking van het restant uit de reserve wordt een groot deel opgevangen. Het resterend tekort kan deels opgevangen worden binnen de bestaande begroting van Publieke mobiliteit. We verwachten ook nog een aantal eindafrekeningen (over 2023 en 2024) die financieel gunstig uitpakken voor de provincie. Het is nu nog onduidelijk of deze eindafrekeningen in 2025 beschikt worden. We zijn hiervoor onder andere afhankelijk van de vervoerders voor het indienen van de eindafrekening. Bij de Slotwijziging is er een beter beeld van een het tekort en zullen wij u verder informeren. | ||||
P5-3 | Aantrekkelijke knooppunten |
|
|
| |
P5-4 | Duurzaam beheer en realisatie van ov-infrastructuur |
|
|
| |
Overzicht wijzigingen najaarsrapportage
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autonome ontwikkelingen | 184 | 0 | -184 | -596 | -596 | -596 |
Ontwikkelingen in programma's | 11.494 | 485 | -11.009 | 1.500 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 11.678 | 485 | -11.193 | 904 | -596 | -596 |
Mutatie reserves | -1.155 | 11.960 | 13.115 | -1.500 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming | 10.523 | 12.445 | 1.922 | -596 | -596 | -596 |
Toelichting wijzigingen
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 184 | 0 | -184 | -596 | -596 | -596 |
Kapitaallasten OV assets | -234 | 0 | 234 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de gerealiseerde investeringen voorgaande jaren zijn de kapitaallasten 2025 voor de OV assets geactualiseerd. | ||||||
Verwerking CAO | 418 | 0 | -418 | -596 | -596 | -596 |
Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. | ||||||
Ontwikkelingen in programma's | 11.494 | 485 | -11.009 | 1.500 | 0 | 0 |
Deelmobiliteitshubs | 275 | 275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het plaatsen van deelmobiliteitshubs hebben wij van het Rijk een bijdrage van € 0,5 miljoen ontvangen vanuit de Specifieke uitkering Slim, veilig, doelmatig en duurzaam mobiliteitsinfrastructuur. Deze middelen worden in 2025 en 2026 besteed. Voorgesteld wordt om de lasten en baten hiervoor aan te passen. | ||||||
Eindafrekening Stationsgebied Driebergen-Zeist | -2.031 | 0 | 2.031 | 0 | 0 | 0 |
ProRail heeft onlangs de eindafrekening opgemaakt met een klein positief resultaat en het gereserveerde bedrag op de balans voor de eindafrekening kan hierdoor vrijvallen in het resultaat. | ||||||
OV concessies | 12.751 | 210 | -12.541 | 1.500 | 0 | 0 |
Zoals op de vorige pagina toegelicht, is dit tekort veroorzaakt door enige eindafrekeningen uit vorige jaren. We verwachten nog enige eindafrekeningen die positief uitvallen maar onduidelijk is of deze dit jaar worden beschikt. Bij de slotwijziging informeren wij u verder. | ||||||
Subsidies publieke mobiliteit | 899 | 0 | -899 | 0 | 0 | 0 |
Voor de afwikkeling van de subsidies publieke mobiliteit uit voorgaande jaren wordt een bedrag onttrokken uit de reserve Mobiliteitsprogramma. | ||||||
Variabel onderhoud OV assets | -400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Bij 5-4 Duurzaam beheer en realisatie van OV-infrastructuur verwachten wij bij variabel onderhoud een onderbesteding. Deze heeft deels te maken met kosten die ten onrechte in het variabele onderhoud waren opgenomen. Het resterende deel van het overschot bestaat uit een aantal infra onderhoudsprojecten die dit jaar geen doorgang meer zullen vinden. De infra projecten worden op projectmatige wijze opgepakt daarbij is nog niet duidelijk of alle werkzaamheden ook in 2025 gepland en uitgevoerd kunnen worden. De beoogde onderbesteding willen wij storten in de reserve Beheer en onderhoud OV-assets. | ||||||
Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 11.678 | 485 | -11.193 | 904 | -596 | -596 |
Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel
Beleidsdoel | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P5-1 Versterken netwerk | 11.284 | 0 | -11.284 | -2.000 | 0 | 2.000 | 9.285 | 0 | -9.285 | -315 | 95 | 410 |
P5-2 Duurzaam concessiemanagement | 132.082 | 90 | -131.992 | 14.765 | 210 | -14.555 | 146.847 | 300 | -146.547 | 157.798 | 193 | -157.606 |
P5-3 Aantrekkelijke knooppunten | 3.062 | 0 | -3.062 | 694 | 275 | -419 | 3.756 | 275 | -3.481 | 621 | 0 | -621 |
P5-4 Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf | 49.239 | 18.184 | -31.055 | -1.781 | 0 | 1.781 | 47.458 | 18.184 | -29.274 | 22.645 | 5.822 | -16.824 |
Totaal voor bestemming | 195.667 | 18.274 | -177.393 | 11.678 | 485 | -11.193 | 207.345 | 18.759 | -188.586 | 180.750 | 6.109 | -174.641 |
Voorstel resultaatbestemming | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Mutatie reserves | 3.576 | 31.085 | 27.509 | -1.155 | 11.960 | 13.115 | 2.421 | 43.045 | 40.624 | 0 | 18.585 | 18.585 |
Saldo begroting na NJR | 199.243 | 49.359 | -149.884 | 10.523 | 12.445 | 1.922 | 209.766 | 61.804 | -147.962 | 172.498 | 25.322 | -147.175 |
