Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid Publieke Mobiliteit

Beleidsmatig beeld

Na Corona zijn reispatronen veranderd. We zien dat op bepaalde dagen van de week minder mensen het openbaar vervoer gebruiken. Tegelijkertijd leiden de verstedelijking en de mobiliteitstransitie tot meer OV-gebruik. Het is belangrijk om OV-producten aan te bieden die deze groei mogelijk maken. Bovendien hebben meer mensen minder te besteden en vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de sociale functie van het OV.  

In het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’ staat dat de provincie een voor iedereen goed en toegankelijk OV wil en dat de beschikbaarheid van het OV in het landelijk gebied verder wordt onderzocht. Om dit te realiseren werken we verder aan een betaalbaar en dekkend Ov-systeem binnen de context van Publieke Mobiliteit. Het doel van Publieke Mobiliteit is het verbeteren van de deur tot deur bereikbaarheid voor iedereen door een betere ketenintegratie van verschillende deelsystemen, zoals OV, flexibel vervoer, deelmobiliteit, doelgroepenvervoer.  

Binnen het programma ‘Publieke Mobiliteit’ zetten we in op vier pijlers om het hoofddoel van duurzame, gezonde en veilige bereikbaarheid te bereiken: 1. Versterken en koesteren netwerk 2. Duurzaam concessiemanagement 3. Aantrekkelijke knooppunten 4. Duurzaam beheer en realisatie van OV-infrastructuur. Enkele in het oog springende resultaten uit het programma ‘Publieke Mobiliteit’ over het eerste half jaar van 2025 zijn onder andere dat het vervoerplan 2025 door beide vervoerders weer volledig wordt gereden. We zien daarbij dat de ongeplande rituitval afneemt en dat de reizigersaantallen herstellen. Het aantal reizigers zit nu nog net onder het niveau van 2019. Daarnaast loopt de implementatie van de twee nieuwe OV-concessie, deze starten in december 2025. Om vervoersarmoede tegen te gaan is de provincie in 2025 van start gegaan met het project OV voor minima met als doel om een OV-product aan zoveel mogelijk inwoners met een minimum inkomen ter beschikking te stellen. 

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel

Activiteit

Planning

Budget

P5-1

Versterken netwerk

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

Toelichting

Op basis van de op dit moment bekende beschikkingen en aanvragen verwachten we een tekort. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door eindafrekeningen uit 2021 en 2022. Met de onttrekking van het restant uit de reserve wordt een groot deel opgevangen. Het resterend tekort kan deels opgevangen worden binnen de bestaande begroting van Publieke mobiliteit. We verwachten ook nog een aantal eindafrekeningen (over 2023 en 2024) die financieel gunstig uitpakken voor de provincie. Het is nu nog onduidelijk of deze eindafrekeningen in 2025 beschikt worden. We zijn hiervoor onder andere afhankelijk van de vervoerders voor het indienen van de eindafrekening. Bij de Slotwijziging is er een beter beeld van een het tekort en zullen wij u verder informeren.

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van ov-infrastructuur

Overzicht wijzigingen najaarsrapportage

Soort wijziging

Lasten
2025

Baten
2025

Saldo
2025

Saldo
2026

Saldo
2027

Saldo
2028

Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

0

Autonome ontwikkelingen

184

0

-184

-596

-596

-596

Ontwikkelingen in programma's

11.494

485

-11.009

1.500

0

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming

11.678

485

-11.193

904

-596

-596

Mutatie reserves

-1.155

11.960

13.115

-1.500

0

0

Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming

10.523

12.445

1.922

-596

-596

-596

Toelichting wijzigingen

Soort wijziging 

Lasten
2025 

Baten
2025  

Saldo
2025 

Saldo
2026 

Saldo
2027

Saldo
2028 

Autonome ontwikkelingen 

184 

-184 

-596 

-596 

-596 

Kapitaallasten OV assets 

-234 

234 

Op basis van de gerealiseerde investeringen voorgaande jaren zijn de kapitaallasten 2025 voor de OV assets geactualiseerd. 

Verwerking CAO 

418 

-418 

-596 

-596 

-596 

Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. 

Ontwikkelingen in programma's 

11.494 

485 

-11.009 

1.500 

Deelmobiliteitshubs 

275 

275 

Voor het plaatsen van deelmobiliteitshubs hebben wij van het Rijk een bijdrage van € 0,5 miljoen ontvangen vanuit de Specifieke uitkering Slim, veilig, doelmatig en duurzaam mobiliteitsinfrastructuur. Deze middelen worden in 2025 en 2026 besteed. Voorgesteld wordt om de lasten en baten hiervoor aan te passen. 

Eindafrekening Stationsgebied Driebergen-Zeist 

-2.031 

2.031 

ProRail heeft onlangs de eindafrekening opgemaakt met een klein positief resultaat en het gereserveerde bedrag op de balans voor de eindafrekening kan hierdoor vrijvallen in het resultaat. 

OV concessies 

12.751 

210 

-12.541 

1.500 

Zoals op de vorige pagina toegelicht, is dit tekort veroorzaakt door enige eindafrekeningen uit vorige jaren. We verwachten nog enige eindafrekeningen die positief uitvallen maar onduidelijk is of deze dit jaar worden beschikt. Bij de slotwijziging informeren wij u verder. 

Subsidies publieke mobiliteit 

899 

-899 

Voor de afwikkeling van de subsidies publieke mobiliteit uit voorgaande jaren wordt een bedrag onttrokken uit de reserve Mobiliteitsprogramma. 

Variabel onderhoud OV assets 

-400 

400 

Bij 5-4 Duurzaam beheer en realisatie van OV-infrastructuur verwachten wij bij variabel onderhoud een onderbesteding. Deze heeft deels te maken met kosten die ten onrechte in het variabele onderhoud waren opgenomen. Het resterende deel van het overschot bestaat uit een aantal infra onderhoudsprojecten die dit jaar geen doorgang meer zullen vinden. De infra projecten worden op projectmatige wijze opgepakt daarbij is nog niet duidelijk of alle werkzaamheden ook in 2025 gepland en uitgevoerd kunnen worden. De beoogde onderbesteding willen wij storten in de reserve Beheer en onderhoud OV-assets. 

Administratieve wijzigingen 

Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming 

11.678 

485 

-11.193 

904 

-596 

-596 

Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel

Beleidsdoel

Begroting voor NJR
Lasten

Begroting voor NJR
Baten

Begroting voor NJR
Saldo

Bijstellingen
Lasten

Bijstellingen
Baten

Bijstellingen
Saldo

Bijgestelde begroting
Lasten

Bijgestelde begroting
Baten

Bijgestelde begroting  
Saldo

Realisatie t/m 30 juni
Lasten

Realisatie t/m 30 juni
Baten

Realisatie t/m 30 juni
Saldo

P5-1 Versterken netwerk

11.284

0

-11.284

-2.000

0

2.000

9.285

0

-9.285

-315

95

410

P5-2 Duurzaam concessiemanagement

132.082

90

-131.992

14.765

210

-14.555

146.847

300

-146.547

157.798

193

-157.606

P5-3 Aantrekkelijke knooppunten

3.062

0

-3.062

694

275

-419

3.756

275

-3.481

621

0

-621

P5-4 Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

49.239

18.184

-31.055

-1.781

0

1.781

47.458

18.184

-29.274

22.645

5.822

-16.824

Totaal voor bestemming

195.667

18.274

-177.393

11.678

485

-11.193

207.345

18.759

-188.586

180.750

6.109

-174.641

Voorstel resultaatbestemming

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Mutatie reserves

3.576

31.085

27.509

-1.155

11.960

13.115

2.421

43.045

40.624

0

18.585

18.585

Saldo begroting na NJR

199.243

49.359

-149.884

10.523

12.445

1.922

209.766

61.804

-147.962

172.498

25.322

-147.175

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 12:41:38 met de export van 09/16/2025 12:38:13