Hoofdstuk 4 - Overige informatie

4.3 Voortgang complexe investeringsprojecten

Toekomst N201 deelproject 2 Gestrekte bocht Mijdrecht

Doelstelling
Het programma Toekomst N201 ontwikkelt een integraal plan met maatregelen voor een toekomstbestendige N201, waarbij de focus ligt op leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Op 3 oktober 2023 heeft Provinciale Staten besloten het project ‘N201, maatregelenpakket’ met een krediet van € 108,95 miljoen (P85, excl. btw, geïndexeerd 2024; besluit PS2022MM106) en categorie complex conform de Nota investeren op te delen in de onderstaande investeringsprojecten met hun bijbehorende kredieten en categorisering conform de Nota Investeren. Dit betekent dat enkel project 2 nog de categorie complex heeft, met een krediet van 58,13 miljoen.
Ook heeft Provinciale Staten besloten de voorliggende variant Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht N201 op te nemen in project 2 en een aanvullend investeringskrediet ter grootte van € 13,04 miljoen (P85, excl. btw, prijspeil 2024) ter beschikking te stellen voor de Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht als onderdeel van investeringsproject

Kenmerken

Besluit PS

14 december 2022, besluitnummer PS2022MM106

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

Januari 2023

Verwacht jaar afronding

2031

Voortgang 2024-2025
Op 4 juni 2025 lag het voorstel voor aan provinciale staten om het tracé voor de Gestrekte bocht Mijdrecht (nieuwe tracé, met parallelweg tot en met de Tienboerenweg) aan te passen door:  
a. Het toevoegen van een tweede aansluiting voor de kern van Mijdrecht ter hoogte van de kruising met Hofland,  
b. Het verleggen van het tracé ten zuiden van het bestaande tankstation,  
c. Vormgeving van de beide aansluitingen als (meerstrooks)rotonde. Als uit de aanvullende berekeningen blijkt dat een (meerstrooks)rotonde niet kan, zijn geregelde kruisingen met verkeersregelinstallaties de terugvaloptie. 

Op 4 juni 2025 hebben Provinciale Staten op verzoek van het college van Gedeputeerde Staten besloten om het voorstel pas in behandeling te nemen op 8 oktober 2025. Oorzaak was een aantal onduidelijkheden in de aansluiting van het onderliggend wegennet Deze wijzigingen worden meegenomen in het statenvoorstel dat op 8 oktober wordt besproken. Bovenstaande vertraging in de besluitvorming heeft geen consequenties voor de planning.  

Financiën

Totaal krediet bruto (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2023

Budget 2024

Realisatie  2024

Prognose einde project

Resultaat

€ 71,1 mln.

€ 0,3 mln.

€ 0,9 mln.

€ 0,4 mln.

€ 71,1 mln.

€ 0.

Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 71,1 mln. Het bruto krediet is geïndexeerd met 0,97% bij het MIP/Kadernota 2025. De gerealiseerde uitgaven tot en met 2022 komen ten laste van het Verkenningenbudget, vanwege het feit dat het project toen nog in de planstudiefase zat. Deze kosten worden niet ten laste van het krediet gebracht.

Top 5- risico's

Risico

Beheersmaatregel

Benodigde gronden niet beschikbaar voor aanbesteding werk.

1. Vroeg in gesprek met grondeigenaren
2. Dossiervorming bijhouden (periodiek overleg grondzaken)
3. Tijdig starten van onteigeningsprocedure
4. Afwijkingsbesluit op aannemer (Besluit om aanbesteding naar aannemer te starten, maar nog niet te gunnen, opnemen ontbindende voorwaarden in aanbestedingstraject).
5. Opstarten taxaties gronden en panden door deskundigen
6. Oriënteren naar mogelijkheden voor grondruil met gemeente
7. Grondbank bekijken (zijn er mogelijk gronden in bezit van Provincie in omgeving)

Aanbesteding van het werk kan niet worden gestart door procedure Raad van State

Opnemen van ontbindende voorwaarden in aanbestedingsprocedure (indien we na uitspraak Rechtbank niet wachten tot start hoger beroep RvS)
- Aanvragen van een voorlopige voorziening.

Grond verzakt of komt opwellen nadat de fietstunnel is aangelegd

1. Uitvoeren aanvullend geotechnisch onderzoek / 2nd opinion
2. Risico expliciet agenderen tijdens engineering.
3. Voldoende ruimte in planning voor voorbelasting
4. Opdrachtnemer ontwerp / uitvoeringsvrijheid bieden i.r.t. voorbelasting

Omgevingsvergunning is niet RvS proof.

1. Monitoren en analyseren van het verkeersmodel (in relatie tot het bedrijventerrein) --> streven naar uniform verkeersmodel.
2. Gemeente toetst mee op in te dienen stukken (kijkt mee bij uitvraag aan IB) --> afgerond
3. Inzet van een planjurist ter toetsing van de stukken alvorens dit in procedure gaat
4. Actieve participatie/communicatie: n.a.v. ontwerpoptimalisaties bewonersavond organiseren/o.b.v. de zienswijzen in gesprek met omgeving, communicatieplan opstellen.

Er ontstaan significante effecten op Natura2000 gebied in de aanlegfase en/of gebruiksfase

1. Snelheidsverlaging toepassen bij kruispunten (van 80 km/h naar 60 km/h)
2. Afstemmen met andere mobiliteitsprojecten om ervaringen te delen.
3. Passende Beoordeling--> a.d.h.v. metingen Eco Reest wordt dit in integrale uitvraag overgedaan met verrijkte verkeersgegevens.
4. Regelmatige afstemming met interne stikstofexperts/taskforce stikstof
5. Extern salderen (aankopen bedrijven agrarische industrie. Denk aan prioritering eerst ruimte natuur, dan PAS melders, nieuwe bedrijvigheid)
6. Toets uitvoeren op juridische houdbaarheid van de voortoets (voorteots is enkel geldig tot nieuwe aeriusvariant)
7. Integratie resultaten Eco Reest


N226 Spooronderdoorgangen Maarsbergen

Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en de te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem.

Kenmerken

Besluit PS

6 november 2018, besluitnummer PS2018MME23

Projectfase

Uitvoering

Startjaar

Uitvoering gestart in 2023

Verwacht jaar afronding

2027

Voortgang 2024
In oktober 2022 hebben ProRail, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie de realisatieovereenkomst ondertekend, waarna de aanbesteding van het werk is gestart. Vanaf dat moment is de project leidende rol van de provincie naar ProRail overgegaan, omdat ProRail als enige partij in Nederland werkzaamheden aan het spoor mag aansturen.

In maart 2023 is het werk succesvol gegund aan de aannemer Hegeman waarna de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de realisatie zijn gestart. In november 2023 is de omgevingsvergunning aangevraagd voor het project, met als basis een gewijzigde uitvoeringsmethode omwille van stikstofdepositie tijdens de bouw. De gewijzigde uitvoeringsmethode met inzet van emissie loos materieel heeft geleid tot meerkosten, passend binnen het krediet, en vertraging van de planning waardoor het project in 2027 wordt opgeleverd in plaats van in 2026.

In april 2024 zijn de Bosweg en de nieuwe rotonde gerealiseerd. Daardoor kon de Tuindorpweg worden afgesloten en de graafwerkzaamheden voor de onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer beginnen. In november zijn de 2 trogbruggen ingereden, waarover het treinverkeer tijdens de bouw kan blijven rijden.

In 2025 zijn de graafwerkzaamheden voor de toeritten van de spooronderdoorgang voor autoverkeer uitgevoerd en is de aannemer Hegeman ver gevorderd met het storten van het beton voor de onderdoorgang.

Financiën

Financiën

Totaal krediet bruto  (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2024

Budget 2025

Realisatie 2025 (t/m juni)

Prognose eindstand

Resultaat

€ 23,8 mln.

€ 7,8 mln.

€ 1,2 mln.

€ 0,8 mln.

€ 23,8 mln.

€ 0

Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 23,8 mln. Via de provinciale administratie worden alleen de lasten verantwoord die we als provincie dragen. Het aandeel van het Rijk / ProRail bedraagt € 32,5 mln. en wordt geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente Utrechtse Heuvelrug betreft € 2,5 mln. Deze bijdrage wordt niet geïndexeerd.

Risico’s

Risico

Beheersmaatregel

De scope van het project wijzigt met een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significante extra kosten.

Scope beheersen tijdens uitvoering.

N233 Rijnbrug Rhenen

Doelstelling
Om de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Foodvalley en Rivierenland te verbeteren wil de provincie Utrecht samen met de provincie Gelderland de capaciteit op de Rijnbrug tussen de N225 (Rhenen) tot de N320 (Kesteren) vergroten. Met de verbreding van de brug van 2x1 naar 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden.

Aanvullende doelstellingen zijn de verbeteringen van
• De verkeersveiligheid;
• Het woon- en leefmilieu (geluid, luchtverontreiniging, gezondheid) in de directe omgeving van de weg;
• De regionale economie en werkgelegenheid;
• De leefbaarheid door de bereikbaarheid en ontsluiting van voorzieningen;
• De bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de fiets;
• Duurzaamheid en klimaatadaptatie
Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Op de Utrechtse oever is de aansluitingen met de Geertsesteeg gerealiseerd, de aansluiting bij de Achterbergsestraatweg wordt ook aangepast.

Kenmerken

Besluiten PS

10-12-2018, 81DCB1FE, 09-02-2022 PS2022MM01

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

2016

Verwacht jaar afronding

N.v.t.

Voortgang 2024
In 2012 is door de provincies Gelderland, Utrecht, gemeenten Rhenen, Buren, Neder-Betuwe en de regio’s Foodvalley en Rivierenland afgesproken om de bereikbaarheidsproblemen en leefbaarheidsproblemen op en rond de Rijnbrug Rhenen (N233) aan te pakken door meer capaciteit op de brug te realiseren. De Rijnbrug ligt op de provinciegrens met Gelderland, is eigendom van het Rijk en de wegverharding op de brug is deels in beheer bij de provincie Utrecht en deels bij de provincie Gelderland. In eerste instantie is door partijen samen €25 miljoen beschikbaar gesteld voor een oplossing (waarvan €10 miljoen door de provincie Utrecht). In december 2018 hebben uw Staten en de Gelderse Staten besloten de scope van het project te wijzigen en extra budget ter beschikking te stellen. De scope wijzigde van één extra rijstrook op de brug (een Tidal Flow oplossing) naar een brug met een nieuw brugdek met 2x2 rijstroken, aan beide zijden een fietspad van 3 meter breed en de doortrekking van de verbreding in zuidelijke richting tot aan de N320 in Kesteren. In 2018 was de verwachting dat de werkzaamheden aan de brug gereed zouden zijn voor 2025. Vanaf 2019 is de planvoorbereiding voor de aanpak van de brug, onder leiding van de provincie Utrecht, van start gegaan. Geconstateerd is destijds dat het project vertraging opliep vanwege de toename van stikstofdepositie op de 5 km grens wat mogelijk effect heeft op Natura 2000 gebieden. Provinciale Staten zijn hier in april 2021 over geïnformeerd (PS2021MM41). De resultaten van een second opinion op de raming hebben in 2022 ertoe geleid dat een aanvullend krediet nodig was van totaal €60 miljoen om het project Rijnbrug te kunnen aanbesteden, waarvan € 29,6 miljoen ten laste komt voor de provincie Utrecht en € 30,4 miljoen voor de provincie Gelderland. Op 9 februari 2022 hebben Provinciale Staten besloten een aanvullend krediet van € 29,6 miljoen ter beschikking te stellen (PS2022MM01)

Op 12 december 2023 hebben wij de Staten geïnformeerd over de voortgang van het project Verbreding Rijnbrug Rhenen N233 (UTSP-1885969417-4563). In deze brief is aangegeven dat als eerste de stikstofopgave in beeld gebracht diende te worden met een nadere uitwerking van mogelijke oplossingen. Dit vroeg om een zorgvuldig proces en zoals aangegeven heeft dit veel tijd gekost alvorens gestart kon worden met de verdere planvoorbereiding waaronder het opstellen van een Projectbesluit. Alvorens te kunnen starten met de stikstofberekeningen moest het verkeersmodel voor de N233 worden geactualiseerd naar prognosejaar 2040.

In 2024 is het verkeersmodel voor de gehele N233 geactualiseerd met als referentiejaar 2040. Het geactualiseerde verkeersmodel vormt de basis voor het berekenen van de stikstofdeposities.

Begin 2025 zijn de eerste uitkomsten van de stikstofberekeningen besproken in het Bestuurlijk Overleg Rijnbrug met de (mobiliteits)bestuurders van de provincies Gelderland en Utrecht, gemeenten Rhenen en Veenendaal, Neder-Betuwe (GLD) en Buren (GLD), de Regio’s Foodvalley en Rivierenland en Rijkswaterstaat.

Op basis van de berekeningen kan voorzichtig worden geconcludeerd dat de toename van stikstof in de aangewezen Natura 2000 - gebieden beperkt en oplosbaar is. Deze conclusie is nog altijd omkleed met juridische onzekerheden en aanvullend onderzoek is hierbij noodzakelijk maar de berekeningen geven voldoende aanknopingspunten om een doorstart te maken met de projecten.
De planvoorbereiding zal nu verder worden opgestart door een nieuw projectteam. De eerste stappen zijn het actualiseren van de Bestuursovereenkomst voor het project Rijnbrug. Tevens worden nader onderzoeken uitgevoerd omtrent de brugpijlers en start de benodigde conditionering voor een Projectbesluit conform de Omgevingswet. Tussen de provincie Gelderland en de Provincie Utrecht worden nadere afspraken te worden gemaakt over de uitwerking van het benodigde Projectbesluit.

Financiën

Totaal krediet bruto  (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2024

Budget 2025

Realisatie 2025 (t/m juni)

Prognose eindstand

Resultaat

€ 149,1 mln.

€ 3,3 mln.

€ 0,7 mln.

€ 0,0 mln.

€ 149,1 mln.

€ 0

Toelichting op financiën
Het project Rijnbrug kent een totaal krediet (bruto) van € 149,1 mln. Bijdragen van derden bedraagt € 97,3 mln. (inclusief de bijdrage van het Rijk van € 40,0 mln.).

Risico

Beheermaatregel

Onderbouw (pijlers) voldoen niet aan uitgangspunten nieuwe richtlijnen Rijkswaterstaat.

> Belastingberekening nieuw brugdek bestaande pijlers.
> Aanvullend onderzoek aan de pijlers.

Oplossen stikstof.

> Vanuit de Provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand.

Aanpassing N233 Rondweg-Oost te Veenendaal

Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen de Smalle Zijde en de A12, met een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met de Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Smalle Zijde tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd  aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.

Kenmerken

Besluit PS

8 januari 2019, PS2019MME03

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

2019

Verwacht jaar afronding

2030

Voortgang 2025
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal. Tot medio 2022 was een voorbereiding voorzien van het project tot 2024, met een realisatie tot 2027. De uitdagingen rondom stikstof hebben helaas voor vertraging gezorgd. Daarom wordt het project in fasen uitgevoerd, waarvan Groenpoort de eerste is.
Fase Groenpoort
Het meest noordelijke deel van het project is in 2023 voorbereid en is in 2024 uitgevoerd. Voor dit deel van het project was via het bestemmingsplan de stikstofdepositie reeds gemitigeerd. In de wijk Groenpoort worden de komende jaren een kleine duizend woningen gebouwd. De N233 is ter plaatse over een korte afstand verbreed naar 2x2 rijstroken, er is een nieuwe aansluiting voor Groenpoort gemaakt en aan beide zijden van de weg zijn geluidschermen gebouwd. Zo beschikt de wijk over een ontsluiting via de N233 en de wettelijke geluidsmaatregelen – zodat de woningen ook bewoond kunnen worden.

Vervolg
In 2025 worden de volgende stappen doorlopen:

  1. Verdiepingsslag van het huidige Voorlopig Ontwerp (VO) met verkeerstechnische uitwerking naar een VO-plus met een civieltechnische uitwerking en een uitgangspuntennotitie;
  2. Opstellen van een nieuwe SSK raming (o.b.v. civieltechnische en constructieve uitwerking);
  3. Uitwerken stikstofoplossing;
  4. Uitwerken van omgevingsbenadering, specifiek i.r.t. geluidsmaatregelen;
  5. Inzicht in verder traject incl. planning.

Financiën

Totaal krediet bruto (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2024

Budget 2025

Realisatie 2025  (t/m juni)

Prognose eindstand

Resultaat

€ 75,4 mln.

€ 20,7 mln.

€ 1,0 mln.

€ 0,0 mln.

€ 75,4 mln.

€ 0

Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 75,4 mln. De bijdrage van de gemeente Veenendaal bedraagt € 7,90 mln.

  Partij

Maatregel

Totaal

Aanleg wegverbreding

Ongelijkvloerse kruising Pr. Clauslaan / Van Essenlaan

Provincie Utrecht

€ 47,4

€ 21,6

€ 69,0

Gemeente Veenendaal

€ 6,4*

€   6,4

Totaal

€ 47,4

€ 28,0

€ 75,4**

Bedragen x 1,0 mln.

*   is inclusief de reeds toegezegde € 2,0 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van FoodValley van € 1,0 miljoen, welke in 2025 beschikbaar komt. Het betreft een vast bedrag.
**   onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming.

Risico’s

Top-risico’s N233 ROV (volledige projectscope)

Risico

Beheersmaatregel

Oplossing stikstof.

Met de nieuwe verkeerscijfers is de depositie opnieuw berekend. Op basis van de uitkomsten wordt de planvoorbereiding van het project weer opgepakt.

Fasering en uitvoering verdiepte ligging.

Uitwerking in bouwteam (nauwe samenwerking tussen OG en ON).

Bezwaar in planologische procedure(s).

Integrale aanpak planologie met Veenendaal incl. omgevingsbenadering.

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 12:41:38 met de export van 09/16/2025 12:38:13