Beleidsmatig beeld
Begin 2025 zijn we gestart met de herijking van het beleidsprogramma energietransitie. Hierin geven we aan hoe we in de periode 2026-2030 bijdragen aan de realisatie van een toekomstbestendig energiesysteem. We doen dit binnen de kaders van de Energievisie die eind 2024 is vastgesteld.
In het kader van de verdere ontwikkeling van een Utrechts Warmte Ondersteuningsbedrijf hebben we een intentieovereenkomst getekend met Netverder en Energiebeheer Nederland (EBN). Binnen het Energiedienstencentrum (EDC) gaan 2 nieuwe programma’s van start: een online energieloket voor inwoners en een nieuwe aanpak voor verduurzaming van verenigingen van eigenaren (VvE’s). Voor bedrijven die willen verduurzamen is extra ondersteuning beschikbaar via het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen en het Ontzorgingsprogramma MKB. De realisatie van energiehubs verloopt trager dan verwacht door het ontbreken van aantrekkelijke randvoorwaarden.
Gedeputeerde Staten hebben besloten om windenergie mogelijk te maken in twee zoekgebieden in de gemeenten Oudewater, Montfoort en Stichtse Vecht. Dit is nodig om de gezamenlijke RES-doelen (zonne- en windenergie) voor 2030 te halen. In deze gemeenten is de procedure gestart conform het Beleidskader Lokaal Eigendom en Participatie. Dat is ook het geval in Wijk bij Duurstede waar we windenergie mogelijk maken op verzoek van de gemeente. In Lopik starten we dit najaar met de procedure op verzoek van de gemeente.
Begin dit jaar (2025) is het p-MIEK 2.0 door GS vastgesteld waarmee de prioritaire netuitbreidingen worden aangegeven. Deze projecten komen we in een latere fase vaak tegen vanuit onze rol als Bevoegd gezag of als toetser aan het ruimtelijk beleid. Inmiddels bekende voorbeelden zijn Breukelen-Kortrijk, Utrecht-Noord en Amersfoort-Noord. De netcongestieproblematiek is meest nijpend voor de provincies Flevoland, Gelderland en Utrecht (FGU), hiervoor is een separaat bestuurlijk overleg ingericht met Minister(ie) KGG. Hierbij wordt gekeken naar mogelijkheden om de netuitbreidingen (in het bijzonder Utrecht Noord) te versnellen en een pakket aan noodmaatregelen (o.a. flextenders, netbewust laden en bouwen) om het tekort aan netcapaciteit op te vangen. In Q3 en Q4 van dit jaar zal worden gekeken of we hiermee voldoende resultaat boeken, of dat nóg drastischer maatregelen (NB: denk aan een totale aansluitstop) noodzakelijk zijn.
Eind dit jaar hebben we ook meer zicht op de subsidieaanvragen die dit jaar beschikt zullen worden. Bij de Slotwijziging zullen we een voorstel doen voor mutatie van de reserve Energietransitie als blijkt dat er aanzienlijk meer of minder subsidies beschikt worden dan we nu verwachten.
In 2025 is een start gemaakt met de realisatie van de uitvoeringsagenda van De Utrechtse Klimaataanpak: Naar Netto Nul en de uitvoeringsagenda van Middellangetermijnstrategie Circulaire Samenleving 2025-2035 die beide in het najaar van 2024 zijn vastgesteld. Deze agenda’s verbinden duurzaamheidsacties aan de gestelde strategische doelen, zorgen voor een priortering van de acties en plaatsen de inzet en daarvoor benodigde middelen en instrumenten in de tijd. Zo wordt gewerkt aan:
- versterking van de coördinatie op duurzaamheid tussen de thema’s energievoorziening, gebouwde omgeving, industrie, landbouw & landgebruik, mobiliteit en onze eigen organisatie;
- monitoring van en rapportage over de prestaties die op deze thema’s worden geleverd en op de maatschappelijke impact die we als organisatie maken;
- maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen als één van de onderscheidende kenmerken van het Utrechtse inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- ondersteuning van de biobased (ver)bouwketen en vraagstimulering door de markt;
- het doorontwikkelen van CO2-verwaardingsinstrumenten (CO2-prijzen, meten van maatschappelijk impact en CO2-compensatie) en het ontwikkelen van beleid voor het uit de atmosfeer halen van koolstofdioxide en het opslaan ervan;
- het ontwikkelen van een Utrechts beeld, samen met een beraad van bedrijven, organisaties en burgerinitiatieven (de zogenaamde ‘Klimaatverkenners’), op een duurzaam Utrecht in 2050;
- het aandrijven van circulair ondernemen door passende en beschikbare ruimte voor circulaire bedrijvigheid te waarborgen, en het stelsel van vergunningen, toezicht en handhaving af te stemmen op circulaire processen en ketensamenwerking.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel | Activiteit | Planning | Budget | ||
|---|---|---|---|---|---|
P4-1 | De gebouwde omgeving en bedrijven gebruiken minder energie en wordt duurzamer verwarmd en gekoeld |
|
|
| |
Toelichting | Er is sprake van overbesteding doordat er meer subsidies voor opslag van zonne-energie (zon op dak) verstrekt worden dan voorzien. De regeling is inmiddels beëindigd en wordt geëvalueerd. De overbesteding kan binnen programma 4 worden opgevangen. Zie voorstellen voor begrotingswijzigingen. | ||||
P4-2 | De opwekking van duurzame elektriciteit is sterk toegenomen |
|
|
| |
Toelichting | Er zijn in het kader van de RES-doelen nog onvoldoende ruimtelijke procedures gestart om de doelen voor 2030 te halen. Voor meer informatie verwijzen we naar de Statenbrief noodzaak aanvullende gebieden windenergie van 8 juli 2025. | ||||
P4-3 | Het energiesysteem is beter geïntegreerd, innovatief, duurzaam en betaalbaar |
|
|
| |
Toelichting | Er zijn minder middelen nodig voor grootschalige isolatieprojecten doordat gemeenten gebruik kunnen maken van Rijksmiddelen. De onderbesteding kan ingezet worden voor dekking van de overbesteding op beleidsdoel 4.1. Zie voorstel voor begrotingswijziging. | ||||
P4-4 | De energie-infrastructuur is beter afgestemd op vraag en aanbod van (duurzame) energie |
|
|
| |
Toelichting | De werkdruk binnen het programma Netcongestie is enorm hoog. Dit is reden om versterking te zoeken, ondanks het feit dat we nog geen zicht hebben op structureel aanvullend budget van het Rijk voor de uitvoering van het klimaatakkoord vanaf 2026. Omdat een deel van het personeel ten onrechte ten laste van het materiele budget is gebracht is een voorstel opgenomen voor een begrotingswijziging. Zie voorstel voor begrotingswijziging. | ||||
P4-5 | Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal |
|
|
| |
Toelichting | Sinds de start van de realisatie is het team, dat in 2024 vrijwel geheel bestond uit tijdelijk ingehuurd personeel, vervangen door vaste medewerkers. Het team is in de lijnorganisatie geplaatst. Door deze personele wisselingen en voorbereidingen voor realisatie is enige vertraging ontstaan in de voorziene realisatie van maatregelen. | ||||
P4-6 | De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord |
|
|
| |
Toelichting | De Utrechtse Klimaataanpak en de bijbehorende uitvoeringsagenda zijn in Q4 van 2024 vastgesteld. Dit jaar is gestart met realisatie van de opgenomen maatregelen van de Uitvoeringsagenda 2025-2028. Het team is op orde. Door verschuivingen in landelijk en Europees beleid worden de realisatie van de ambities van de provincie Utrecht voor klimaatmitigatie bedreigd. En vanaf 2026 worden er minder Rijksmiddelen uitgekeerd voor de uitvoering van het klimaatakkoord (10% korting). Wij voeren hierop een actieve lobby om deze middelen toch te ontvangen. Herprioritering wordt nog overwogen. | ||||
Overzicht wijzigingen najaarsrapportage
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen | -54 | 0 | 54 | 86 | 61 | 16 |
Autonome ontwikkelingen | -486 | 0 | 486 | 217 | -83 | -1.017 |
Ontwikkelingen in programma's | 1.674 | -133 | -1.807 | 16 | 0 | 0 |
Technische wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 1.134 | -133 | -1.268 | 319 | -22 | -1.001 |
Mutatie reserves | 1.250 | 2.370 | 1.120 | 0 | 0 | 0 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming | 2.384 | 2.237 | -148 | 319 | -22 | -1.001 |
Toelichting wijzigingen
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | -486 | 0 | 486 | 217 | -83 | -1.017 |
Verwerking CAO | -486 | 0 | 486 | 217 | -83 | -1.017 |
Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. | ||||||
Ontwikkelingen in programma's | 1.674 | -133 | -1.807 | 16 | 0 | 0 |
aanpassing dekking SPUK bedrijfsmatig vastgoed | -800 | -800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie SPUK-regeling voor bedrijfsmatig vastgoed. We verwachten lagere uitgaven dit jaar omdat de uitrol van het Ontzorgingsprogramma MKB trager verloopt dan gepland. | ||||||
Formatiemutatie 1fte GRO | 0 | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 |
Formatiemutatie 1fte GRO | ||||||
Herstel te hoge raming SPUK CDOKE 2024 | 0 | -687 | -687 | 0 | 0 | 0 |
In de jaarrekening 2024 is vastgesteld dat er een te hoge raming uit de SPUK CDOKE heeft plaatsgevonden. Met deze begrotingswijziging herstellen we dit door het te veel geraamde bedrag in 2025 te verlagen. | ||||||
Mutatie Netcongestie CDOKE-middelen | 409 | 409 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De werkdruk binnen het programma Netcongestie is enorm hoog. Dit is reden om tijdelijk versterking te zoeken ten laste van toegezegde CDOKE middelen. | ||||||
Onttrekking Reserve Energietransitie | 1.120 | 0 | -1.120 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserve energietransitie. Er worden meer subsidies verstrekt voor opslag van zonne-energie (grootschalig zon op dak) dan voorzien. | ||||||
SPUK-regeling voor energiehubs | 945 | 945 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SPUK-regeling voor energiehubs. Deze middelen worden ingezet voor uitvoering van de aanpak energiehubs. | ||||||
Administratieve wijzigingen | -54 | 0 | 54 | 86 | 61 | 16 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 1.134 | -133 | -1.268 | 319 | -22 | -1.001 |
Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel
Beleidsdoel | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P4-1 Verduurzaming gebouwde omgeving | 7.146 | 2.350 | -4.796 | 1.724 | -800 | -2.524 | 8.870 | 1.550 | -7.320 | 2.718 | 0 | -2.718 |
P4-2 Duurzame elektriciteit | 2.279 | 725 | -1.554 | -1 | -687 | -687 | 2.278 | 38 | -2.241 | 807 | -687 | -1.494 |
P4-3 Toekomstbestendig energiesysteem | 6.329 | 829 | -5.500 | -1.132 | 945 | 2.077 | 5.197 | 1.774 | -3.423 | 1.409 | 199 | -1.211 |
P4-4 Energie-infrastructuur (vervalt) | 1.282 | 648 | -634 | -7 | 409 | 416 | 1.274 | 1.057 | -218 | 761 | 24 | -738 |
P4-5 Circulaire Samenleving | 2.267 | 0 | -2.267 | 509 | 0 | -509 | 2.776 | 0 | -2.776 | 261 | 0 | -261 |
P4-6 Klimaatneutrale Samenleving | 1.124 | 665 | -459 | 42 | 0 | -42 | 1.165 | 665 | -500 | 367 | 0 | -367 |
Totaal voor bestemming | 20.427 | 5.217 | -15.211 | 1.134 | -133 | -1.268 | 21.561 | 5.083 | -16.478 | 6.323 | -465 | -6.788 |
Voorstel resultaatbestemming | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Mutatie reserves | 4.000 | 1.500 | -2.500 | 1.250 | 2.370 | 1.120 | 5.250 | 3.870 | -1.380 | 0 | 0 | 0 |
Saldo begroting na NJR | 24.427 | 6.717 | -17.711 | 2.384 | 2.237 | -148 | 26.811 | 8.953 | -17.858 | 9.269 | -465 | -9.734 |
