Beleidsmatig beeld
In deze najaarsrapportage is het algemene beeld, dat de realisatie en de voortgang op de beleidsdoelen in programma 11 verloopt zoals gepland. De personele kosten van de overhead zijn – zoals ook aangekondigd bij de jaarafsluiting 2024 – ook in 2025 nog niet in de pas met de budgetten. Dat wordt enerzijds veroorzaak door oude taakstellingen en anderzijds doordat we niet de benodigde middelen hebben voor de uitvoering. Ook overbesteding of ziektevervanging (inhuur) zijn soms oorzaak van de extra lasten. In de kadernota 2026 zijn voorstellen gedaan - én vastgesteld - deze formatie weer op een passend niveau te brengen; gebaseerd op advies- en benchmarkonderzoeken. Met de middelen uit de kadernota en met bijsturing streven wij ernaar per 1 januari 2026 weer in de pas te lopen qua personele kosten.
In meer detail over de beleidsdoelen:
In 2025 doen wij investeringen in de financiële keten en in de beheersing. We trainen onze budgethouders en zorgen ervoor dat het kennisniveau op orde is of komt. We hebben een overheadsystematiek voorbereid die bij de begroting 2026 aan de Staten wordt aangeboden en bij het boekjaar 2027 in gebruik wordt genomen. De jaarafsluiting 2024 is versneld opgeleverd, conform de afspraken vanuit de “Commissie Janssen”. Alhoewel de versnelling op zich misschien niet eens per se tot de verbeelding spreekt, kunnen wij u vertellen dat we dit hebben gerealiseerd in een nieuw financieel systeem. Tevens hebben wij de arbeidskostensturing in onze interne processen en in de systeeminrichting versterkt.
Via de Staat van de Organisatie bent u geïnformeerd over de organisatie. Specifiek op het thema duurzame inzetbaarheid benoemen wij de aanbesteding van onze bedrijfsarts. Daar waar de inzet in het vorige contract meer gericht was op de verzuim casuïstiek (curatie en preventie), helpt ons zorgpartner ons nu vanuit de een bredere benadering om de preventieve en positief psychologische kant van vitaliteit nog meer gestalte te geven (amplitie). Doel is daarmee om meer verzuim te voorkomen.
Het ICT-fundament wordt gemoderniseerd en de voorbereiding wordt getroffen voor de realisatie van een centraal ‘dataplatform’. Daarmee kunnen we de verschillende maatschappelijke opgaven helpen te versnellen en kunnen we betere inzichten creëren voor grip en synergie tussen de opgaven. Daarnaast werken we aan de wendbaarheid en stuurbaarheid van de IV-organisatie. Hiervoor is onder meer een IV-portfolio gerealiseerd. De komende tijd zetten we in op zowel vervangingen, als op die projecten die invulling geven aan de realisatie van de door de Staten vastgestelde I-visie .
Uit de nu beschikbare middelen kunnen generieke (voor alle medewerkers) ICT-voorzieningen worden bekostigd. Wij voorzien dat er dit jaar investeringsmiddelen voor die generieke voorzieningen niet uitgegeven kunnen worden; investeringen schommelen over de jaren heen. Daarom stellen we bij de begroting 2026 een egalisatiereserve voor/in, als buffer om pieken op te kunnen vangen en om overschotten aan te kunnen doteren.
Verbeteringen in de interne dienstverlening zijn opgestart of doorgevoerd. Via bijvoorbeeld de inzet van klantreizen zijn inmiddels enkele processen slimmer, maar vooral klantgerichter ingericht.
De doorbelasting van het Subsidieloket is nog niet verwerkt en zal worden meegenomen in de slotwijziging.
In de voortgang in 1 oogopslag hierna lichten we alleen de afwijkingen toe op de inhoud, de planning of het budget.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel | Activiteit | Planning | Budget | ||
|---|---|---|---|---|---|
P11-1 | De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie |
|
|
| |
Toelichting | Het domein Bedrijfsvoering, Informatie en Organisatie (BIO) kent een structurele taakstelling die net als voorgaande jaren niet kan worden ingevuld. Bij de kadernota 2026 is voorgesteld om deze taakstelling te laten vervallen, omdat deze gezien de majeure opgave van de provincie en de benodigde ondersteuning van BIO niet haalbaar en realistisch is. De kadernota is inmiddels vastgesteld, waarmee dit jaar het laatste boekjaar is waarin we hierop moeten rapporteren. | ||||
P11-2 | De medewerkers en organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling |
|
|
| |
Toelichting | Het huidige budget voor personeel is niet toereikend. De budgetoverschrijding is dan ook het gevolg van boven formatieve bezetting. BMC heeft een benchmark uitgevoerd, waarna er voorstellen zijn gedaan in de kadernota 2026 om de formatie op het juiste niveau te brengen. De kadernota is inmiddels conform vastgesteld. Er wordt aanvullend actief gestuurd op de bezetting. | ||||
P11-3-1 | Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig |
|
|
| |
Toelichting | Kwantitatief is de huidige formatie is niet in lijn met de opgaven zoals beschreven in de I-visie en de datastrategie, waardoor er een overschrijding is op de personeelskosten. Resultaten van het toegezegde benchmark onderzoek hebben geleid tot een voorstel in de kadernota 2026-2029, zodat de formatie en de opgaven in lijn kunnen worden gebracht. Voor de kwalitatieve ontwikkeling van de bestaande formatie wordt met behulp van de strategische personeelsplanning ingezet op de ontwikkeling van kennis, vaardigheden, processen en rolbeschrijvingen, zodat er aansluiting is op toekomstige ICT-taken. De kadernota is inmiddels conform vastgesteld. Er blijven IV investeringsmiddelen over dit jaar. Er wordt voorgesteld deze middelen te doteren aan de bij de begroting 2026 in te stellen egalisatiereserve IV. | ||||
P11-4 | De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijk en constant aan verandering onderhevig |
|
|
| |
Toelichting | In keten dienstverlening zitten meerdere teams/thema's: Facilitair, Office Support, Subsidies en Inkoop. Over de gehele linie is er bijsturing gewenst op het personele budget. We streven ernaar om deze - zoals toegezegd aan de Staten - per 1 januari 2026 in lijn te hebben met de budgetten behorend bij de formatie. Dat kan ook, nu achterstanden veelal zijn ingelopen. Daarbij worden ambities in de interne dienstverlening neerwaarts bijgesteld. | ||||
P11-5 | De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduurzamen van de eigen organisaties (processen en faciliteiten) vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte |
|
|
| |
P11-6 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal |
|
|
| |
Overzicht wijzigingen najaarsrapportage
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen | 20 | -10 | -30 | -32 | -22 | 24 |
Autonome ontwikkelingen | 1.824 | 0 | -1.824 | -1.876 | -1.792 | -1.776 |
Ontwikkelingen in programma's | 2.873 | 65 | -2.808 | -72 | -24 | -16 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 4.718 | 55 | -4.662 | -1.980 | -1.838 | -1.768 |
Mutatie reserves | ||||||
Totaal begrotingswijzigingen NJR na bestemming | 4.718 | 55 | -4.662 | -1.980 | -1.838 | -1.768 |
Toelichting wijzigingen
Soort wijziging | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 1.824 | 0 | -1.824 | -1.876 | -1.792 | -1.776 |
Programma Wet open overheid (Woo) budget 2025 | 568 | 0 | -568 | 0 | 0 | 0 |
In de Mei- en Septembercirculaire 2021 zijn er via het provinciefonds middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de wettelijke taak Wet open overheid. Bij de verwerking van het provinciefonds zijn deze geoormerkte bedragen voor de Woo toegevoegd aan de algemene middelen, conform de verslaggevingsregels. In de huidige begroting 2025 is het budget voor de Woo nog niet opgenomen. Dat doen we door middel van deze begrotingswijziging. We verhogen het budget voor de Woo ten laste van de algemene middelen. Dit is het bedrag dat via de circulaires voor 2025 beschikbaar was gesteld en was toegevoegd aan de algemene middelen. | ||||||
Verwerking CAO | 1.256 | 0 | -1.256 | -1.876 | -1.792 | -1.776 |
Verwerking CAO 2025-2026 en actualisatie doorberekening uren. | ||||||
Ontwikkelingen in programma's | 2.873 | 65 | -2.808 | -72 | -24 | -16 |
Budgetoverheveling Leiderschapprogramma | 150 | 0 | -150 | 0 | 0 | 0 |
Middels deze begrotingswijziging wordt budget ten behoeve van het programma Leiderschap (BIO) voor directieleden overgeheveld van programma bestuur naar programma overhead. | ||||||
Formatie mutatie BEI | 40 | 0 | -40 | -40 | -8 | -8 |
Formatie toevoeging structureel IBT | ||||||
Formatiemutatie GRO | 8 | 0 | -8 | -16 | 0 | 0 |
Formatiemutatie SRO | 8 | 0 | -8 | -16 | -16 | -8 |
Prognose P-budget P11 | 2.425 | 0 | -2.425 | 0 | 0 | 0 |
Door middel van deze begrotingswijziging dekken we de lasten van het P-budget P11. | ||||||
SPUK C130 | 65 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SPUK compensatie Woo, deze zijn budgettair neutraal verwerkt | ||||||
Taakstelling | 1.677 | 0 | -1.677 | 0 | 0 | 0 |
Door middel van deze begrotingswijziging dekken we de, niet in te vullen, eerder opgelegde taakstelling binnen programma 11. | ||||||
Wijziging uitvoeringskalender IV-roadmap | -1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de geactualiseerde uitvoeringskalender van de IV-roadmap laten we in 2025 1,5 miljoen vrijvallen. Bij de begroting van 2026 zullen we € 1,5 miljoen doteren in de nieuw gevormde egalisatiereserve. | ||||||
Administratieve wijzigingen | 20 | -10 | -30 | -32 | -22 | 24 |
Totaal begrotingswijzigingen NJR voor bestemming | 4.718 | 55 | -4.662 | -1.980 | -1.838 | -1.768 |
Financieel meerjarenbeeld op beleidsdoel
Beleidsdoel | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Begroting voor NJR | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni | Realisatie t/m 30 juni |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P11-1 De financiele keten is robuust | 6.295 | 10 | -6.285 | 312 | -10 | -322 | 6.607 | 0 | -6.607 | 3.107 | 0 | -3.107 |
P11-2 Organisatie duurzaam inzetbaar | 12.917 | 0 | -12.917 | 220 | 0 | -220 | 13.137 | 0 | -13.137 | 5.028 | 31 | -4.997 |
P11-3 ICT-fundament is toekomstbestendig | 16.384 | 0 | -16.384 | 530 | 65 | -465 | 16.914 | 65 | -16.849 | 7.304 | 0 | -7.304 |
P11-4 De dienstverlening is klantgericht | 13.004 | 0 | -13.004 | 3.505 | 0 | -3.505 | 16.509 | 0 | -16.509 | 8.972 | 0 | -8.972 |
P11-5 De provincie geeft het goede voorbeeld | 14.017 | 4.055 | -9.962 | 158 | 0 | -158 | 14.175 | 4.055 | -10.120 | 5.703 | 2.277 | -3.426 |
P11-6 De beheersing van de organisatie | 2.169 | 0 | -2.169 | -8 | 0 | 8 | 2.161 | 0 | -2.161 | 885 | 0 | -885 |
Totaal voor bestemming | 64.785 | 4.065 | -60.720 | 4.718 | 55 | -4.662 | 69.503 | 4.121 | -65.382 | 30.999 | 2.308 | -28.691 |
Voorstel resultaatbestemming | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Mutatie reserves | 450 | 3.370 | 2.920 | 0 | 0 | 0 | 450 | 3.370 | 2.920 | 450 | 0 | -450 |
Saldo begroting na NJR | 65.235 | 7.435 | -57.800 | 4.718 | 55 | -4.662 | 69.953 | 7.491 | -62.462 | 43.357 | 1.968 | -41.389 |
